日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション研究科/Graduate School of Intercultural CommunicationGraduate School of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
WV207/WV207WV207 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
バイリンガリズムとバイリンガル教育 (Bilingualism and Bilingual Education) |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金3/Fri.3 Fri.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC7143 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
This course provides students with an opportunity to learn about bilingualism/multilingualism and its education based on academic research in the world. Through readings and discussion, students will develop understanding on how children and adults acquire more than one language and how bilingual and multilingual environments affect their language development. Students discuss the theories and data critically.
Students will learn how bilingual/multilingual children and adults grow up and how they acquire and learn their languages by reading the classic and recent bilingual studies in linguistics, psychology and education. The reading materials will be given either in English or Japanese and they will discuss in either language. Based on the readings covering the extensive areas of bilingualism and bilingual education research, students are required to give a presentation on the related area and write a short review paper as a final report.
1 | Introduction: Who is Bilingual? |
2 | Bilingualism and Multilingualism |
3 | The Measurement of Bilingualism |
4 | Bilingual Language Acquisition: The Early Development of Bilingualism |
5 | Bilingual Language Acquisition: The Later Development of Bilingualism |
6 | Reading Development and Writing Systems |
7 | Bilingualism Research Topics / Essay Writing Skills |
8 | Bilingual Cognition |
9 | Bilingual Brain |
10 | Types of Education for Bilingual Students / Translanguaging |
11 | Biliteracy |
12 | Bilingual Identity |
13 | Presentations & Discussion |
14 | Bilingualism in Japan |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
本学では1単位あたりの学修時間を45時間としています(授業時間を含む)。この点をふまえた上で、履修者は事前学修・事後学修を行ってください。
毎回の授業で指示する教科書の章や配布資料を読み、積極的な授業準備を期待します。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度および出席(Class Participation)(50%) プレゼンテーション(Presentation)(20%) 最終レポート(Final Report)(30%) |
備考 (Notes) | ||
全ての評価方法において前期課程よりも高度な達成水準を要求する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Baker, C. & Wright, W.E. | Foundations of Bilingual Education and Bilingualism (7th edition) | Multilingual Matters | 2021 | 9781788929882 |
2 | Wright,W.E.&Baker,C. | Foundations of Bilingual Education and Bilingualism (8th edition) | Multilingual Matters | 2025 | 9781836680536 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 中島和子 | 『完全改訂版バイリンガル教育の方法:12 歳までに親と教師ができること』 | アルク | 2016 | |
2 | フランソワ・グロジャン | 『バイリンガルの世界へようこそ:複数の言語を話すということ』 | 勁草書房 | 2018 | |
3 | Grosjean, F. | The Mysteries of Bilingualism | Wiley Blackwell | 2022 | 9781119602378 |
4 | ビオリカ・マリアン | 『言語の力 :「思考・価値観・感情」なぜ新しい言語を持つと世界が変わるのか?』 | KADOKAWA | 2023 | 9784046063779 |
資料の配付,授業中の課題の提出などに「Canvas LMS」を使用するので,授業にPC・タブレットを持参してください。
この授業ではバイリンガリズムおよびマルチリンガリズムとその教育について国内外の学術研究をベースに学びます。どのように子どもと大人が二つ以上の言語を習得しバイリンガル・マルチリンガル環境がその言語発達に影響するかについて理解を深めます。理論やデータについて議論・分析を行います。
This course provides students with an opportunity to learn about bilingualism/multilingualism and its education based on academic research in the world. Through readings and discussion, students will develop understanding on how children and adults acquire more than one language and how bilingual and multilingual environments affect their language development. Students discuss the theories and data critically.
このセミナーではバイリンガルやマルチリンガルといわれる子どもおよび大人がどのような環境で成育しどのように言語を習得・使用しているのかを、言語学、心理学、教育の分野のクラシックおよび最近のバイリンガル研究について英語および日本語で読み、ディスカッションを行います。セミナーで扱う広範囲にわたるバイリンガリズムおよびバイリンガル教育研究をもとに、各自興味のある分野について文献研究のショートプレゼンテーションを行い最終レポートにまとめます。
Students will learn how bilingual/multilingual children and adults grow up and how they acquire and learn their languages by reading the classic and recent bilingual studies in linguistics, psychology and education. The reading materials will be given either in English or Japanese and they will discuss in either language. Based on the readings covering the extensive areas of bilingualism and bilingual education research, students are required to give a presentation on the related area and write a short review paper as a final report.
1 | Introduction: Who is Bilingual? |
2 | Bilingualism and Multilingualism |
3 | The Measurement of Bilingualism |
4 | Bilingual Language Acquisition: The Early Development of Bilingualism |
5 | Bilingual Language Acquisition: The Later Development of Bilingualism |
6 | Reading Development and Writing Systems |
7 | Bilingualism Research Topics / Essay Writing Skills |
8 | Bilingual Cognition |
9 | Bilingual Brain |
10 | Types of Education for Bilingual Students / Translanguaging |
11 | Biliteracy |
12 | Bilingual Identity |
13 | Presentations & Discussion |
14 | Bilingualism in Japan |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
本学では1単位あたりの学修時間を45時間としています(授業時間を含む)。この点をふまえた上で、履修者は事前学修・事後学修を行ってください。
毎回の授業で指示する教科書の章や配布資料を読み、積極的な授業準備を期待します。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度および出席(Class Participation)(50%) プレゼンテーション(Presentation)(20%) 最終レポート(Final Report)(30%) |
備考 (Notes) | ||
全ての評価方法において前期課程よりも高度な達成水準を要求する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Baker, C. & Wright, W.E. | Foundations of Bilingual Education and Bilingualism (7th edition) | Multilingual Matters | 2021 | 9781788929882 |
2 | Wright,W.E.&Baker,C. | Foundations of Bilingual Education and Bilingualism (8th edition) | Multilingual Matters | 2025 | 9781836680536 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 中島和子 | 『完全改訂版バイリンガル教育の方法:12 歳までに親と教師ができること』 | アルク | 2016 | |
2 | フランソワ・グロジャン | 『バイリンガルの世界へようこそ:複数の言語を話すということ』 | 勁草書房 | 2018 | |
3 | Grosjean, F. | The Mysteries of Bilingualism | Wiley Blackwell | 2022 | 9781119602378 |
4 | ビオリカ・マリアン | 『言語の力 :「思考・価値観・感情」なぜ新しい言語を持つと世界が変わるのか?』 | KADOKAWA | 2023 | 9784046063779 |
資料の配付,授業中の課題の提出などに「Canvas LMS」を使用するので,授業にPC・タブレットを持参してください。