日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College Graduate School of Intercultural Communication
Course Code WV406
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Thu.2
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number ICC7340
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

This course aims to deepen students' knowledge and understanding of the history of and major research areas in communication education scholarship by reading relevant literature in Communication Studies in the United States. It also aims to familiarize students with major issues surrounding communication education.

【Course Contents】

We will first take a brief look at the history of communication education primarily in the United States. Then, we will divide scholarship in communication education into three areas: 1) Communication Education, 2) Instructional Communication, and 3) Critical Communication Pedagogy and learn the characteristics of and major themes/approaches in each area. Towards the end of the semester, we will also discuss communication education in Japan.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 導入
2 コミュニケーション教育の歴史(その1)
3 コミュニケーション教育の歴史(その2)
4 Communication Education の文献講読(その1)
5 Communication Education の文献講読(その2)
6 Communication Education の文献講読(その3)
7 Instructional Communication の文献講読(その1)
8 Instructional Communication の文献講読(その2)
9 Instructional Communication の文献講読(その3)
10 Critical Communication Pedagogy の文献講読(その1)
11 Critical Communication Pedagogy の文献講読(その2)
12 Critical Communication Pedagogy の文献講読(その3)
13 日本におけるコミュニケーション教育
14 期末レポート発表会、授業のまとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

本学では1単位あたりの学修時間を45時間としています(授業時間を含む)。この点をふまえた上で、履修者は事前学修・事後学修を行ってください。
毎回課題文献を丁寧に読み込み、自分なりの考えや疑問点をもった上で、授業に臨むことが求められる。特殊研究「講義」という科目名ではあるが、大学院科目ということもあり、対話/ディスカッション形式で授業を進めていく。そのため、各履修者の積極的な参加が期待される。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業参加・貢献度(50%)
中間レポート(20%)
期末レポート(30%)
備考 (Notes)
すべての評価課題において、前期課程より高度な水準を満たすことが求められる。

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
特定のテキストは使用しない。各回のテーマに合わせて、教員が文献を用意する。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 Hannawa, A. F. & Spitzberg, B. H. (Eds.) Communication Competence De Gruyter Mouton 2015
2 Houser, M. L. & Hosek, A. Handbook of Intercultural Communication: Rhetorical and Relational Perspectives (2nd ed.) Routledge 2018
3 Fassett, D. L. & Warren, J. T. Critical Communication Pedagogy SAGE 2006
4 Atay, A. & Ashlock, M. Z. The Discourse of Disability in Communication Education: Narrative-Based Research for Social Change Peter Lang 2016
その他 (Others)
コミュニケーション教育関連ジャーナル
Communication Education (National Communication Association)
Communication Teacher (National Communication Association)
Journal of Communication Pedagogy (Central States Communication Association)
Basic Communication Course Annual (the University of Dayton Department of Communication)

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】