日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション研究科/Graduate School of Intercultural CommunicationGraduate School of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
WV406/WV406WV406 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木2/Thu.2 Thu.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC7340 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
This course aims to deepen students' knowledge and understanding of the history of and major research areas in communication education scholarship by reading relevant literature in Communication Studies in the United States. It also aims to familiarize students with major issues surrounding communication education.
We will first take a brief look at the history of communication education primarily in the United States. Then, we will divide scholarship in communication education into three areas: 1) Communication Education, 2) Instructional Communication, and 3) Critical Communication Pedagogy and learn the characteristics of and major themes/approaches in each area. Towards the end of the semester, we will also discuss communication education in Japan.
1 | 導入 |
2 | コミュニケーション教育の歴史(その1) |
3 | コミュニケーション教育の歴史(その2) |
4 | Communication Education の文献講読(その1) |
5 | Communication Education の文献講読(その2) |
6 | Communication Education の文献講読(その3) |
7 | Instructional Communication の文献講読(その1) |
8 | Instructional Communication の文献講読(その2) |
9 | Instructional Communication の文献講読(その3) |
10 | Critical Communication Pedagogy の文献講読(その1) |
11 | Critical Communication Pedagogy の文献講読(その2) |
12 | Critical Communication Pedagogy の文献講読(その3) |
13 | 日本におけるコミュニケーション教育 |
14 | 期末レポート発表会、授業のまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
本学では1単位あたりの学修時間を45時間としています(授業時間を含む)。この点をふまえた上で、履修者は事前学修・事後学修を行ってください。
毎回課題文献を丁寧に読み込み、自分なりの考えや疑問点をもった上で、授業に臨むことが求められる。特殊研究「講義」という科目名ではあるが、大学院科目ということもあり、対話/ディスカッション形式で授業を進めていく。そのため、各履修者の積極的な参加が期待される。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業参加・貢献度(50%) 中間レポート(20%) 期末レポート(30%) |
備考 (Notes) | ||
すべての評価課題において、前期課程より高度な水準を満たすことが求められる。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特定のテキストは使用しない。各回のテーマに合わせて、教員が文献を用意する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Hannawa, A. F. & Spitzberg, B. H. (Eds.) | Communication Competence | De Gruyter Mouton | 2015 | |
2 | Houser, M. L. & Hosek, A. | Handbook of Intercultural Communication: Rhetorical and Relational Perspectives (2nd ed.) | Routledge | 2018 | |
3 | Fassett, D. L. & Warren, J. T. | Critical Communication Pedagogy | SAGE | 2006 | |
4 | Atay, A. & Ashlock, M. Z. | The Discourse of Disability in Communication Education: Narrative-Based Research for Social Change | Peter Lang | 2016 | |
その他 (Others) | |||||
コミュニケーション教育関連ジャーナル Communication Education (National Communication Association) Communication Teacher (National Communication Association) Journal of Communication Pedagogy (Central States Communication Association) Basic Communication Course Annual (the University of Dayton Department of Communication) |
本科目は、主に米国のコミュニケーション学におけるコミュニケーション教育に関する文献を読みながら、コミュニケーション教育の歴史や主な研究領域を学ぶとともに、コミュニケーション教育を巡る諸課題について理解を深めることを目的とする。博士後期課程の履修生は、コミュニケーション教育をテーマに独自のデータ収集と分析を行い、それを学会発表や(博士)論文執筆に結びつけることを目指す。
This course aims to deepen students' knowledge and understanding of the history of and major research areas in communication education scholarship by reading relevant literature in Communication Studies in the United States. It also aims to familiarize students with major issues surrounding communication education.
まず、(主に)米国におけるコミュニケーション教育の歴史を概観した後、コミュニケーション教育の研究を、1)Communication Education、2) Instructional Communication、3)Critical Communication Pedagogyに大別し、各領域の特徴や主な研究テーマ/アプローチについて学んでいく。学期の終盤では、日本のコミュニケーション教育についても話し合う。
We will first take a brief look at the history of communication education primarily in the United States. Then, we will divide scholarship in communication education into three areas: 1) Communication Education, 2) Instructional Communication, and 3) Critical Communication Pedagogy and learn the characteristics of and major themes/approaches in each area. Towards the end of the semester, we will also discuss communication education in Japan.
1 | 導入 |
2 | コミュニケーション教育の歴史(その1) |
3 | コミュニケーション教育の歴史(その2) |
4 | Communication Education の文献講読(その1) |
5 | Communication Education の文献講読(その2) |
6 | Communication Education の文献講読(その3) |
7 | Instructional Communication の文献講読(その1) |
8 | Instructional Communication の文献講読(その2) |
9 | Instructional Communication の文献講読(その3) |
10 | Critical Communication Pedagogy の文献講読(その1) |
11 | Critical Communication Pedagogy の文献講読(その2) |
12 | Critical Communication Pedagogy の文献講読(その3) |
13 | 日本におけるコミュニケーション教育 |
14 | 期末レポート発表会、授業のまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
本学では1単位あたりの学修時間を45時間としています(授業時間を含む)。この点をふまえた上で、履修者は事前学修・事後学修を行ってください。
毎回課題文献を丁寧に読み込み、自分なりの考えや疑問点をもった上で、授業に臨むことが求められる。特殊研究「講義」という科目名ではあるが、大学院科目ということもあり、対話/ディスカッション形式で授業を進めていく。そのため、各履修者の積極的な参加が期待される。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業参加・貢献度(50%) 中間レポート(20%) 期末レポート(30%) |
備考 (Notes) | ||
すべての評価課題において、前期課程より高度な水準を満たすことが求められる。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特定のテキストは使用しない。各回のテーマに合わせて、教員が文献を用意する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Hannawa, A. F. & Spitzberg, B. H. (Eds.) | Communication Competence | De Gruyter Mouton | 2015 | |
2 | Houser, M. L. & Hosek, A. | Handbook of Intercultural Communication: Rhetorical and Relational Perspectives (2nd ed.) | Routledge | 2018 | |
3 | Fassett, D. L. & Warren, J. T. | Critical Communication Pedagogy | SAGE | 2006 | |
4 | Atay, A. & Ashlock, M. Z. | The Discourse of Disability in Communication Education: Narrative-Based Research for Social Change | Peter Lang | 2016 | |
その他 (Others) | |||||
コミュニケーション教育関連ジャーナル Communication Education (National Communication Association) Communication Teacher (National Communication Association) Journal of Communication Pedagogy (Central States Communication Association) Basic Communication Course Annual (the University of Dayton Department of Communication) |