日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション研究科/Graduate School of Intercultural CommunicationGraduate School of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
WV407/WV407WV407 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
社会的行為としての記憶と異文化コミュニケーション |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月3/Mon.3 Mon.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC7340 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Students will (1) understand the connection between intercultural communication studies and memory studies, (2) examine memory as a social practice and its relationships with culture, media, narrative, history, nationalism, and racism, and (3) relate these issues to their dissertation topic.
Memory as a social practice, intertwined with culture, history, media, narrative, and identity, is a concept very relevant to intercultural communication. This course will first examine the connection between intercultural communication studies and memory studies. After overviewing how memory has been conceptualized as a social practice in various academic fields, we will explore its relationship with culture, media, narrative, history, nationalism, and racism.
1 | 導入 |
2 | 異文化コミュニケーションと社会的行為としての記憶 |
3 | 集合的記憶 |
4 | 多様な学問分野における記憶 |
5 | 文化と記憶 |
6 | メディアと記憶 |
7 | ナラティブと記憶 |
8 | 歴史修正(否定)主義とは(1) |
9 | 歴史修正(否定)主義とは(2) |
10 | 歴史修正(否定)主義とは(3) |
11 | 人種主義、ナショナリズム、記憶―日本の歴史修正(否定)主義 |
12 | ナショナリズム、アイデンティティ、記憶 |
13 | 戦争と記憶 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
必ず課題文献を読んだ上で授業に参加すること。毎週、課題文献についての小レポートの提出がある。週4時間程度の授業外学習が必要。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業参加貢献度(20%) 課題文献発表(20%) 小レポート(20%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
毎週、課題文献についての小レポートを提出する。すべての評価方法において, 前期課程より高度な水準を満たすことが求められる。 2025.3.26付変更 【変更前】毎週、課題文献についての小レポートを提出する |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | エアル、アストリッド | 『集合的記憶と想起文化』 | 水声社 | 2022 | 4801006620 |
2 | 武井彩佳 | 『歴史修正主義』 | 中公新書 | 2021 | 4121026640 |
その他 (Others) | |||||
教科書以外に、英語および日本語論文を使用する |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で紹介する。 |
毎週の小レポートにはフィードバックを行う
異文化コミュニケーション研究と記憶研究の関連性を理解し、社会的行為としての記憶と文化、メディア、ナラティブ、歴史、ナショナリズム、人種主義との関係性について考察し、各自の博士論文テーマに結びつけていく。
Students will (1) understand the connection between intercultural communication studies and memory studies, (2) examine memory as a social practice and its relationships with culture, media, narrative, history, nationalism, and racism, and (3) relate these issues to their dissertation topic.
社会的行為としての記憶は文化、歴史、メディア、ナラティブ、アイデンティティなど関わっており、異文化コミュニケーションと非常に関連性の高い概念である。この授業ではまず異文化コミュニケーション研究と記憶研究の関連性を考えた後、社会的行為としての記憶が多様な学術分野でどのように概念化されてきたのかについて概観する。そして、文化、メディア、ナラティブ、歴史、ナショナリズム、人種主義などがどのように社会的行為としての記憶と関係しているのかについて考察していく。
Memory as a social practice, intertwined with culture, history, media, narrative, and identity, is a concept very relevant to intercultural communication. This course will first examine the connection between intercultural communication studies and memory studies. After overviewing how memory has been conceptualized as a social practice in various academic fields, we will explore its relationship with culture, media, narrative, history, nationalism, and racism.
1 | 導入 |
2 | 異文化コミュニケーションと社会的行為としての記憶 |
3 | 集合的記憶 |
4 | 多様な学問分野における記憶 |
5 | 文化と記憶 |
6 | メディアと記憶 |
7 | ナラティブと記憶 |
8 | 歴史修正(否定)主義とは(1) |
9 | 歴史修正(否定)主義とは(2) |
10 | 歴史修正(否定)主義とは(3) |
11 | 人種主義、ナショナリズム、記憶―日本の歴史修正(否定)主義 |
12 | ナショナリズム、アイデンティティ、記憶 |
13 | 戦争と記憶 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
必ず課題文献を読んだ上で授業に参加すること。毎週、課題文献についての小レポートの提出がある。週4時間程度の授業外学習が必要。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業参加貢献度(20%) 課題文献発表(20%) 小レポート(20%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
毎週、課題文献についての小レポートを提出する。すべての評価方法において, 前期課程より高度な水準を満たすことが求められる。 2025.3.26付変更 【変更前】毎週、課題文献についての小レポートを提出する |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | エアル、アストリッド | 『集合的記憶と想起文化』 | 水声社 | 2022 | 4801006620 |
2 | 武井彩佳 | 『歴史修正主義』 | 中公新書 | 2021 | 4121026640 |
その他 (Others) | |||||
教科書以外に、英語および日本語論文を使用する |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で紹介する。 |
毎週の小レポートにはフィードバックを行う