日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション研究科/Graduate School of Intercultural CommunicationGraduate School of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
WV508/WV508WV508 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
トランスナショナル日本・韓国映画/Transnational Japanese and Korean Films |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火3/Tue.3 Tue.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC7443 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The class focuses on the discussion of the regionality and transnationality of Japanese and Korean cinema, exploring key concepts such as imperialism, postcolonialism, ethnicity, nationalism, gender, and sexuality. The aim is to understand the artistic identity and social significance of cinema, as well as the exchange and cultural solidarity that transcend regional boundaries.
The seminar utilizes theoretical and analytical approaches to film aesthetics, structure, authorship, genres, non-fiction cinema, and criticism, in order to discuss key Japanese and Korean films produced within a transnational production context for a global audience.
1 | ガイダンス&イントロダクション(シラバスの紹介及び説明) |
2 | 論文構想発表(学生発表) |
3 | 帝国日本が創造した植民地表象、朝鮮映画 映画美学ーフォーマリズムとリアリズム |
4 | 北朝鮮・韓国映画における中国と日本、帝国主義の記憶 映画美学ーフォーマリズムとリアリズム |
5 | 日本映画のなかの在日コリアン・在日映画 映画の構造ー物語と語り口 |
6 | 現代韓国映画と日本 映画の作家性ー作家としての映画監督 |
7 | 現代日本映画と韓国 映画の作家性ー作家としての映画監督 |
8 | 日韓映画交流とシネフィル文化 映画ジャンル |
9 | グローバル日本と韓国映画 映画の受容と批評 |
10 | 在日映画・女性映画 ノンフィクション映画 |
11 | 学生発表及びまとめⅠ |
12 | 学生発表及びまとめⅡ |
13 | 学生発表及びまとめⅢ |
14 | 学生発表及びまとめⅣ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
講義、発表、討論 |
本学では1単位あたりの学修時間を45時間としています(授業時間を含む)。この点をふまえた上で、履修者は事前学修・事後学修を行ってください。
受講の際は積極的に討論に参加することが求められます。加えて、授業で提示される映画と参考文献には必ず目を通してください。
Students are required to attend all classes and drive class discussions with their peers. Students must actively participate in class activities that include the submission of notes on the assigned reading materials and films.
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業態度(30%) 発表(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
すべての評価方法において, 前期課程より高度な水準を満たすことが求められる。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | イ・ヒャンジン | 『コリアン・シネマ――北朝鮮・韓国・トランスナショナル』 | みすず書房 | 2022 | 4622086646 |
2 | ウォーレン バックランド | 『フィルムスタディーズ入門: 映画を学ぶ楽しみ』 | 晃洋書房 | 2007 | 4771018588 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 梁 仁實 | 『朝鮮映画の時代』 | 法政大学出版局 | 2022 | 9784588603662 |
2 | マイケル・ライアン, メリッサ・レノス | 『Film Analysis 映画分析入門 』 | フィルムアート社 | 2014 | 4845914395 |
本授業では、日本と韓国映画の地域性およびトランスナショナリティに関する議論を中心に、帝国主義、ポストコロニアリズム、エスニシティ、ナショナリズム、ジェンダー、セクシュアリティといったキーワードを通じて、映画が持つ芸術的アイデンティティと社会的重要性、そして地域的境界を越えた交流や文化的連帯を理解することを目指す。
The class focuses on the discussion of the regionality and transnationality of Japanese and Korean cinema, exploring key concepts such as imperialism, postcolonialism, ethnicity, nationalism, gender, and sexuality. The aim is to understand the artistic identity and social significance of cinema, as well as the exchange and cultural solidarity that transcend regional boundaries.
本セミナーでは、映画の美学、構造、オーサシップ、ジャンル、ノンフィクション映画、批評に関連する理論的および分析的アプローチを活用し、グローバルな観客を対象にした越境的な制作環境で制作された代表的な日本映画および韓国映画を議論する。
The seminar utilizes theoretical and analytical approaches to film aesthetics, structure, authorship, genres, non-fiction cinema, and criticism, in order to discuss key Japanese and Korean films produced within a transnational production context for a global audience.
1 | ガイダンス&イントロダクション(シラバスの紹介及び説明) |
2 | 論文構想発表(学生発表) |
3 | 帝国日本が創造した植民地表象、朝鮮映画 映画美学ーフォーマリズムとリアリズム |
4 | 北朝鮮・韓国映画における中国と日本、帝国主義の記憶 映画美学ーフォーマリズムとリアリズム |
5 | 日本映画のなかの在日コリアン・在日映画 映画の構造ー物語と語り口 |
6 | 現代韓国映画と日本 映画の作家性ー作家としての映画監督 |
7 | 現代日本映画と韓国 映画の作家性ー作家としての映画監督 |
8 | 日韓映画交流とシネフィル文化 映画ジャンル |
9 | グローバル日本と韓国映画 映画の受容と批評 |
10 | 在日映画・女性映画 ノンフィクション映画 |
11 | 学生発表及びまとめⅠ |
12 | 学生発表及びまとめⅡ |
13 | 学生発表及びまとめⅢ |
14 | 学生発表及びまとめⅣ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
講義、発表、討論 |
本学では1単位あたりの学修時間を45時間としています(授業時間を含む)。この点をふまえた上で、履修者は事前学修・事後学修を行ってください。
受講の際は積極的に討論に参加することが求められます。加えて、授業で提示される映画と参考文献には必ず目を通してください。
Students are required to attend all classes and drive class discussions with their peers. Students must actively participate in class activities that include the submission of notes on the assigned reading materials and films.
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業態度(30%) 発表(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
すべての評価方法において, 前期課程より高度な水準を満たすことが求められる。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | イ・ヒャンジン | 『コリアン・シネマ――北朝鮮・韓国・トランスナショナル』 | みすず書房 | 2022 | 4622086646 |
2 | ウォーレン バックランド | 『フィルムスタディーズ入門: 映画を学ぶ楽しみ』 | 晃洋書房 | 2007 | 4771018588 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 梁 仁實 | 『朝鮮映画の時代』 | 法政大学出版局 | 2022 | 9784588603662 |
2 | マイケル・ライアン, メリッサ・レノス | 『Film Analysis 映画分析入門 』 | フィルムアート社 | 2014 | 4845914395 |