日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション研究科/Graduate School of Intercultural CommunicationGraduate School of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
WV510/WV510WV510 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
戦争と平和 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火5/Tue.5 Tue.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC7440 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
To understand what war is and its purpose in society. To search for ways to bring a conflict situation to a peaceful settlement.
To seek a means to end war between nations.
To match student's research (doctoral level) with war topics.
This course explores various perspectives on war and peace. Topics include the causes of war, economic impacts, the role of propaganda, war memories, and anti-war culture. We will analyze cases such as the Korean War, Japan’s "Peace Constitution," and contemporary global conflicts to examine the possibilities of preventing war. While lectures form the core of the course, student discussions will be encouraged to foster active learning.
1 | 講義の紹介 |
2 | 戦争論と平和論 |
3 | 正しい戦争論 |
4 | 戦争の記憶・記念 |
5 | 戦争と経済 |
6 | 核兵器と戦争抑止 |
7 | 戦争とプロパガンダ |
8 | 戦争体験 |
9 | 反戦争と平和主義の化 |
10 | 朝鮮戦争I (起源) |
11 | ケース・スタディ:朝鮮戦争II (日本の関係) |
12 | 戦争の防止:北朝鮮問題 |
13 | 日本の「平和憲法」 |
14 | 第二の冷戦? |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
本学では1単位あたりの学修時間を45時間としています(授業時間を含む)。この点をふまえた上で、履修者は事前学修・事後学修を行ってください。
毎週論文を授業の前に読むこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
戦争博物館の訪問・レポート(24%) 映画・小説のレポート(25%) 博士論文のテーマと戦争の関係(レポート)(15%) 最終レポート(Final Report)(36%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
戦争とは何か、そしてそれが社会において果たす役割を理解する。
紛争を平和的に解決する方法を探る。
国家間の戦争を終結させる手段を模索する。
学生の研究(博士レベル)と戦争に関するテーマを結びつける。
To understand what war is and its purpose in society. To search for ways to bring a conflict situation to a peaceful settlement.
To seek a means to end war between nations.
To match student's research (doctoral level) with war topics.
本講義では、戦争と平和に関する多角的な視点を学ぶ。戦争の原因や経済的影響、プロパガンダの役割、さらには戦争体験の記憶や反戦文化について議論する。朝鮮戦争や日本の「平和憲法」、現代の国際情勢も考察し、戦争防止の可能性を探る。講義を中心に進めるが、学生の意見交換を重視し、主体的な学びを促す。
This course explores various perspectives on war and peace. Topics include the causes of war, economic impacts, the role of propaganda, war memories, and anti-war culture. We will analyze cases such as the Korean War, Japan’s "Peace Constitution," and contemporary global conflicts to examine the possibilities of preventing war. While lectures form the core of the course, student discussions will be encouraged to foster active learning.
1 | 講義の紹介 |
2 | 戦争論と平和論 |
3 | 正しい戦争論 |
4 | 戦争の記憶・記念 |
5 | 戦争と経済 |
6 | 核兵器と戦争抑止 |
7 | 戦争とプロパガンダ |
8 | 戦争体験 |
9 | 反戦争と平和主義の化 |
10 | 朝鮮戦争I (起源) |
11 | ケース・スタディ:朝鮮戦争II (日本の関係) |
12 | 戦争の防止:北朝鮮問題 |
13 | 日本の「平和憲法」 |
14 | 第二の冷戦? |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
本学では1単位あたりの学修時間を45時間としています(授業時間を含む)。この点をふまえた上で、履修者は事前学修・事後学修を行ってください。
毎週論文を授業の前に読むこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
戦争博物館の訪問・レポート(24%) 映画・小説のレポート(25%) 博士論文のテーマと戦争の関係(レポート)(15%) 最終レポート(Final Report)(36%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None