日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学研究科/Graduate School of Contemporary PsychologyGraduate School of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
WW111/WW111WW111 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
その他/OtherOther |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期他/Spring OthersSpring Others |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
/ ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
|
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
PSY7910 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Each graduate student will set a research theme based on his/her own interests and concerns. Under the guidance of the instructor, the student will conduct an adequate review of the topic, conduct research, and publish the results in domestic and international journals, so that the research results can be finally compiled as a doctoral dissertation.
Students are individually supervised by a supervisor and a sub-supervisor as they search for a research topic, review previous research, design their research and conduct their studies. Students report on the results of their research in Special Studies in Contemporary Psychology, a regular part of the Master's programme, and in the annual debriefing session in February. All members of the Department offer advice to students on how to progress their research.
1 | 導入授業 |
2 | 研究テーマの検討1 |
3 | 研究テーマの検討2 |
4 | 研究テーマの検討3 |
5 | 研究計画の立案1 |
6 | 研究計画の立案2 |
7 | 研究計画の立案3 |
8 | 分析についての検討1 |
9 | 分析についての検討2 |
10 | 分析についての検討3 |
11 | 考察の検討1 |
12 | 考察の検討2 |
13 | 考察の検討3 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
各自の研究テーマに関連する先行研究等の収集、研究の実施、論文の執筆は、授業時間外に行われる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表(60%) 議論への参加(40%) |
備考 (Notes) | ||
年度ごとに指導教員と相談のうえ提出される「研究計画書」と,学期ごとに提出される「研究成果報告書」をもとに総合的な評価を行うものとする。 |
なし/None
院生各自が自身の興味、関心に基づき、研究テーマを設定する。教員の指導の下、そのテーマについて十二分なレビューをした上で、研究を実施して、国内外の学術誌に公刊していき、最終的に博士学位論文として研究成果をまとめられるようにする。
Each graduate student will set a research theme based on his/her own interests and concerns. Under the guidance of the instructor, the student will conduct an adequate review of the topic, conduct research, and publish the results in domestic and international journals, so that the research results can be finally compiled as a doctoral dissertation.
研究テーマの探索、研究テーマの検討・絞り込み、先行研究に関する検討、研究計画の立案、研究方法・分析方法についての検討などを、指導教員および副指導教員による個別指導で行う。学生は、研究成果を博士課程前期課程の正課である「現代心理学特殊研究」および、毎年2月に行われる年次報告会で研究の進捗について報告し、専攻教員全員が指導する。
Students are individually supervised by a supervisor and a sub-supervisor as they search for a research topic, review previous research, design their research and conduct their studies. Students report on the results of their research in Special Studies in Contemporary Psychology, a regular part of the Master's programme, and in the annual debriefing session in February. All members of the Department offer advice to students on how to progress their research.
1 | 導入授業 |
2 | 研究テーマの検討1 |
3 | 研究テーマの検討2 |
4 | 研究テーマの検討3 |
5 | 研究計画の立案1 |
6 | 研究計画の立案2 |
7 | 研究計画の立案3 |
8 | 分析についての検討1 |
9 | 分析についての検討2 |
10 | 分析についての検討3 |
11 | 考察の検討1 |
12 | 考察の検討2 |
13 | 考察の検討3 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
各自の研究テーマに関連する先行研究等の収集、研究の実施、論文の執筆は、授業時間外に行われる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表(60%) 議論への参加(40%) |
備考 (Notes) | ||
年度ごとに指導教員と相談のうえ提出される「研究計画書」と,学期ごとに提出される「研究成果報告書」をもとに総合的な評価を行うものとする。 |
なし/None