日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学研究科/Graduate School of Contemporary PsychologyGraduate School of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
WW206/WW206WW206 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
PRE-SUASION |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金5/Fri.5 Fri.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
PSY7320 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Using the following text closely related to industrial/organizational psychology, students will deepen their discussion of pre-suasion and apply it to their research. In addition, students will develop critical thinking skills and the ability to evaluate research from a broad perspective. Students will also learn how to discuss and present their research. At the same time, students will develop the ability to be critical of research and to evaluate research from a broad perspective. In addition, students can play a role in discussions with other students and the professor to enrich the discussion by organizing issues and delving deeper into discussions. Students will acquire the skills necessary to become researchers and future educators through these activities.
It has been over 30 years since Professor Robert Cialdini's classic book "Influence" was published. It explains the principles of how to influence people. "Pre-suasion" is a term coined by Professor Cialdini, combining the words "pre" and "suasion". "Pre-suasion" is a term coined by Professor Cialdini, combining "pre" and "suasion". This book will be read in rotation. Each person in charge will be in charge of a chapter (section) and will explain it. In addition, the instructor will also review the most interesting research papers in the chapters and introduce the outline of the research papers. The students will then discuss and deepen their understanding of the research and consider its relevance to their research themes.
1 | 導入 |
2 | 担当章(節)の決定 |
3 | Previleged moments |
4 | The importance of attention |
5 | What's focal is causal |
6 | Commanders of attention |
7 | The primacy of associations |
8 | Persuasive geographies |
9 | The mechanics of pre-suasion |
10 | Six main roads to change |
11 | Being together |
12 | Acting together |
13 | Ethical use |
14 | Post-suasion |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
下記のテキストを輪読する。その際、担当者を各章(あるいは各節)ごとに決める。担当者は、レジュメを作成して、受講者全員に配布する。レジュメには章の要約とそこに示されている1つの研究の要約も記載すること。レジュメに基づいて発表を行った後、全員で討論を行う。自分の担当章(節)以外の部分にも目を通しておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
担当発表(40%) 討論への参加(30%) 授業での議論における主導的な役割(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Cialdini, R. | Pre-suasion | Simons & Schuster | 2016 | 978501109799 |
産業・組織心理学に密接に関わる下記のテキストを用いて、pre-suasionについて考察を深め、以て各自の研究への応用を図る。さらに、研究に対する批判力と、研究を大局的な視点から評価する力を養う。また、研究についてのディスカッションやプレゼンテーションのしかたを身につける。同時に、研究に対する批判力と、研究を大局的な視点から評価する力を養う。加えて、他の履修者や教員とのディスカッションの中で論点の整理を行う、議論を掘り下げるなど、議論を充実させる役割を担えるようにする。これらによって、研究者および将来の教育者として必要な能力を身につけることも目標とする。
Using the following text closely related to industrial/organizational psychology, students will deepen their discussion of pre-suasion and apply it to their research. In addition, students will develop critical thinking skills and the ability to evaluate research from a broad perspective. Students will also learn how to discuss and present their research. At the same time, students will develop the ability to be critical of research and to evaluate research from a broad perspective. In addition, students can play a role in discussions with other students and the professor to enrich the discussion by organizing issues and delving deeper into discussions. Students will acquire the skills necessary to become researchers and future educators through these activities.
Robert Cialdini教授による古典的名著とされる“Influence”が上梓されてから、30年以上が経ている。それは如何に人を動かすかの原理、原則を解説したものである。彼が他人を動かすための前準備のテクニックについて解説したものが、この“Pre-suasion”である。Pre-suasionとは、pre(前)とsuasion(勧告・説得)を合わせたCialdini教授による造語である。本書を輪読する。その際、担当者は、各章(節)を担当して解説する。さらにその章で紹介されている研究の中で、担当者が最も興味深かったと思う研究論文についても調べ、併せてその概要を紹介する。その後受講生の間で議論をして理解を深めるとともに、各人の研究テーマとの関連性を考究していく。
It has been over 30 years since Professor Robert Cialdini's classic book "Influence" was published. It explains the principles of how to influence people. "Pre-suasion" is a term coined by Professor Cialdini, combining the words "pre" and "suasion". "Pre-suasion" is a term coined by Professor Cialdini, combining "pre" and "suasion". This book will be read in rotation. Each person in charge will be in charge of a chapter (section) and will explain it. In addition, the instructor will also review the most interesting research papers in the chapters and introduce the outline of the research papers. The students will then discuss and deepen their understanding of the research and consider its relevance to their research themes.
1 | 導入 |
2 | 担当章(節)の決定 |
3 | Previleged moments |
4 | The importance of attention |
5 | What's focal is causal |
6 | Commanders of attention |
7 | The primacy of associations |
8 | Persuasive geographies |
9 | The mechanics of pre-suasion |
10 | Six main roads to change |
11 | Being together |
12 | Acting together |
13 | Ethical use |
14 | Post-suasion |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
下記のテキストを輪読する。その際、担当者を各章(あるいは各節)ごとに決める。担当者は、レジュメを作成して、受講者全員に配布する。レジュメには章の要約とそこに示されている1つの研究の要約も記載すること。レジュメに基づいて発表を行った後、全員で討論を行う。自分の担当章(節)以外の部分にも目を通しておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
担当発表(40%) 討論への参加(30%) 授業での議論における主導的な役割(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Cialdini, R. | Pre-suasion | Simons & Schuster | 2016 | 978501109799 |