日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学研究科/Graduate School of Contemporary PsychologyGraduate School of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
WW209/WW209WW209 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金3/Fri.3 Fri.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
PSY7320 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Students are expected to actively learn about various research topics in developmental psychology and to acquire advanced knowledge about the development of the human mind. Students are also expected to integrate their own research activities and knowledge learned through this class and to propose important and novel research directions about developmental psychology.
In every-week class, several presenters will be pre-selected from students. The presenters prepare a presentation about assigned research topics regarding developmental psychology. The other students must participate in discussion after the presentations to promote learning of the research topics shown in the presentations.
1 | 学習方法のガイダンス・各授業回の発表担当者の割り当て |
2 | 乳児期1:担当者による発表・質疑応答 |
3 | 乳児期2:担当者による発表・質疑応答 |
4 | 幼児期から児童期1:担当者による発表・質疑応答 |
5 | 幼児期から児童期2:担当者による発表・質疑応答 |
6 | 成人期以降から老年期1:担当者による発表・質疑応答 |
7 | 成人期以降から老年期2:担当者による発表・質疑応答 |
8 | 発達と脳1:担当者による発表・質疑応答 |
9 | 発達と脳2:担当者による発表・質疑応答 |
10 | 非定形な発達1:担当者による発表・質疑応答 |
11 | 非定形な発達2:担当者による発表・質疑応答 |
12 | 発達と教育1:担当者による発表・質疑応答 |
13 | 発達と教育2:担当者による発表・質疑応答 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
発表担当者は十分な準備をして発表に臨むこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表担当会の発表内容(50%) 毎回の授業での議論への貢献度(50%) |
備考 (Notes) | ||
後期課程にふさわしい高度な達成水準を要求する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に無し。必要があれば授業内で適宜紹介する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に無し。必要があれば授業内で適宜紹介する。 |
発達心理学と関連する様々な研究トピックスについて能動的に学ぶことで、ヒトの心の発達に関する発展的知識を身につける。さらにそうした知識と自身の研究活動との関係を体系的に整理・統合し、発達心理学研究における重要・かつ新規な論点を提示することができるようになる。
Students are expected to actively learn about various research topics in developmental psychology and to acquire advanced knowledge about the development of the human mind. Students are also expected to integrate their own research activities and knowledge learned through this class and to propose important and novel research directions about developmental psychology.
毎回の授業の発表担当者を決めて、割り当て回のテーマに関する発表をしてもらう。担当者の発表内容について履修者全員で議論を行う。
In every-week class, several presenters will be pre-selected from students. The presenters prepare a presentation about assigned research topics regarding developmental psychology. The other students must participate in discussion after the presentations to promote learning of the research topics shown in the presentations.
1 | 学習方法のガイダンス・各授業回の発表担当者の割り当て |
2 | 乳児期1:担当者による発表・質疑応答 |
3 | 乳児期2:担当者による発表・質疑応答 |
4 | 幼児期から児童期1:担当者による発表・質疑応答 |
5 | 幼児期から児童期2:担当者による発表・質疑応答 |
6 | 成人期以降から老年期1:担当者による発表・質疑応答 |
7 | 成人期以降から老年期2:担当者による発表・質疑応答 |
8 | 発達と脳1:担当者による発表・質疑応答 |
9 | 発達と脳2:担当者による発表・質疑応答 |
10 | 非定形な発達1:担当者による発表・質疑応答 |
11 | 非定形な発達2:担当者による発表・質疑応答 |
12 | 発達と教育1:担当者による発表・質疑応答 |
13 | 発達と教育2:担当者による発表・質疑応答 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
発表担当者は十分な準備をして発表に臨むこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表担当会の発表内容(50%) 毎回の授業での議論への貢献度(50%) |
備考 (Notes) | ||
後期課程にふさわしい高度な達成水準を要求する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に無し。必要があれば授業内で適宜紹介する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に無し。必要があれば授業内で適宜紹介する。 |