日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学研究科/Graduate School of Contemporary PsychologyGraduate School of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
WW311/WW311WW311 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
心理学専攻(後期課程)における総合演習 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金3/Fri.3 Fri.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
PSY7920 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Students present their own research progress and receive questions and advice from other graduate students and faculty members in the department, thereby improving their own research. Furthermore, through listening to and discussing the research reports of other graduate students, students will deepen their multifaceted understanding of psychological research and develop their research skills. At the same time, students will develop the ability to be critical of research and to evaluate research from a broad perspective. In addition, students will be able to play a role in enriching discussions with other students and faculty members, such as by organizing issues and delving deeper into discussions. The goal of this course is to acquire the skills necessary to become researchers and future educators.
1 | オリエンテーション |
2 | 研究発表と討論(1) |
3 | 研究発表と討論(2) |
4 | 研究発表と討論(3) |
5 | 研究発表と討論(4) |
6 | 研究発表と討論(5) |
7 | 研究発表と討論(6) |
8 | 研究発表と討論(7) |
9 | 研究発表と討論(8) |
10 | 研究発表と討論(9) |
11 | 研究発表と討論(10) |
12 | 研究発表と討論(11) |
13 | 研究発表と討論(12) |
14 | 演習全体のまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時に指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
研究発表(40%) 討論参加(30%) 毎回の授業での議論における主導的な役割の担当(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
使用しない。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業中に適宜紹介する。 |
学生が自身の研究について発表を行い、他の大学院生や専攻教員からの質問やアドバイスを受けることによって、自身の研究テーマ、方法、分析などの向上を図る。さらに他の大学院生の研究報告を聞き、討論を行うことを通して、心理学研究への多面的な理解を深め、研究能力を伸長させる。同時に、研究に対する批判力と、研究を大局的な視点から評価する力を養う。加えて、他の履修者や教員とのディスカッションの中で論点の整理を行う、議論を掘り下げるなど、議論を充実させる役割を担えるようにする。これらによって、研究者および将来の教育者として必要な能力を身につけることを目標とする。
Students present their own research progress and receive questions and advice from other graduate students and faculty members in the department, thereby improving their own research. Furthermore, through listening to and discussing the research reports of other graduate students, students will deepen their multifaceted understanding of psychological research and develop their research skills. At the same time, students will develop the ability to be critical of research and to evaluate research from a broad perspective. In addition, students will be able to play a role in enriching discussions with other students and faculty members, such as by organizing issues and delving deeper into discussions. The goal of this course is to acquire the skills necessary to become researchers and future educators.
この授業は心理学専攻所属教員全員による研究指導の場である。基本的には、研究指導教員全員と、大学院博士課程前期課程・後期課程の大学院生全員が、毎回授業に出席する。司会進行や運営は大学院生が行う。大学院生による研究発表に対し、全員で積極的に討論を行い、指導教員・副指導教員以外の研究指導教員からもアドバイス等をもらう。
1 | オリエンテーション |
2 | 研究発表と討論(1) |
3 | 研究発表と討論(2) |
4 | 研究発表と討論(3) |
5 | 研究発表と討論(4) |
6 | 研究発表と討論(5) |
7 | 研究発表と討論(6) |
8 | 研究発表と討論(7) |
9 | 研究発表と討論(8) |
10 | 研究発表と討論(9) |
11 | 研究発表と討論(10) |
12 | 研究発表と討論(11) |
13 | 研究発表と討論(12) |
14 | 演習全体のまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時に指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
研究発表(40%) 討論参加(30%) 毎回の授業での議論における主導的な役割の担当(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
使用しない。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業中に適宜紹介する。 |