日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学研究科/Graduate School of Contemporary PsychologyGraduate School of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
WY151/WY151WY151 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水2/Wed.2 Wed.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BEC7320 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
This course aims to enable students to understand the fundamental ideas of “Expression Studies.” It prepares them to apply the ideas at will in their individual research and productions.
This course considers what the human body and what human behavior actually are, where the essence of perception lies, and how these form one’s relationship with the world. Moreover, the course elucidates theoretically how visual formats such as photographs and movies (which are nothing other than “machine-mediated perception”) connect with a person’s perception = behavior and become expressions of feelings and ways of thinking.
1 | 物質と身体の違い |
2 | 様々な知覚の段階 |
3 | 脳と知覚 |
4 | 記憶と知覚 |
5 | 機械による知覚としての写真 |
6 | 光の圧縮と切断としての写真 |
7 | 写真と絵画との間の本性の差異 |
8 | 映画の出現 |
9 | 写真と映画との間の本性の差異 |
10 | <運動>(映画キャメラによる知覚) |
11 | 運動と個体 |
12 | 記憶/過去と映画との関係 |
13 | 機械映像と潜在的なもの |
14 | 「映像身体学」とは何か |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
アンリ・ベルクソン『物質と記憶』など指定されたテキストを読んでみること(各回2時間程度)。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
数回のリアクションペーパーと授業に取り組む姿勢(70%) 最終レポート(Final Report)(30%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
上記の授業計画は予定であり変更の可能性がある。また、後期課程の履修科目としてよりいっそう高い水準の理解が求められる。
「映像身体学」の基本的発想を理解し、それを自身の博士論文に反映できるようになる為の準備をする。
This course aims to enable students to understand the fundamental ideas of “Expression Studies.” It prepares them to apply the ideas at will in their individual research and productions.
人間の身体と行動の在り方がどのようなものか、そして知覚の本質がどこにあるのか、それが世界との間にいかなる関係を形成するのかを考えます。さらに<機械による知覚>にほかならない写真、映画などの映像が、いかにして身体による知覚=行動に連接し、思考の方法や感覚の表現になるのかを原理的に解き明かしていきます。
This course considers what the human body and what human behavior actually are, where the essence of perception lies, and how these form one’s relationship with the world. Moreover, the course elucidates theoretically how visual formats such as photographs and movies (which are nothing other than “machine-mediated perception”) connect with a person’s perception = behavior and become expressions of feelings and ways of thinking.
1 | 物質と身体の違い |
2 | 様々な知覚の段階 |
3 | 脳と知覚 |
4 | 記憶と知覚 |
5 | 機械による知覚としての写真 |
6 | 光の圧縮と切断としての写真 |
7 | 写真と絵画との間の本性の差異 |
8 | 映画の出現 |
9 | 写真と映画との間の本性の差異 |
10 | <運動>(映画キャメラによる知覚) |
11 | 運動と個体 |
12 | 記憶/過去と映画との関係 |
13 | 機械映像と潜在的なもの |
14 | 「映像身体学」とは何か |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
アンリ・ベルクソン『物質と記憶』など指定されたテキストを読んでみること(各回2時間程度)。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
数回のリアクションペーパーと授業に取り組む姿勢(70%) 最終レポート(Final Report)(30%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
上記の授業計画は予定であり変更の可能性がある。また、後期課程の履修科目としてよりいっそう高い水準の理解が求められる。