日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
自動登録/automatic registrationautomatic registration |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
歴史研究の方法と実践 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木4/Thu.4 Thu.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
HIS3510 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
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履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
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オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
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備考/ NotesNotes |
Students will cultivate methods of thinking used in history studies and will acquire and improve knowledge and skills needed to research history.
Students will enhance their ability to analyze history by using appropriate methods, including intensive reading of research literature, comprehension and interpretation of historical materials, and fieldwork.
Continuing from Seminars G19, participants will take charge of reports directed at their own thesis writing to deepen the themes of their individual research. Participants who are not tasked with reports will conduct Q&A concerning the content of the reports. In addition, students will strive to improve necessary skills based on the reports.
1 | ガイダンス |
2 | 史的な思考法 |
3 | 編別構成の報告 |
4 | 編別構成の報告 |
5 | 編別構成の報告 |
6 | 編別構成の報告 |
7 | 編別構成の報告 |
8 | 論文をどのようにまとめるか |
9 | 史的な思考法を活かす |
10 | 史的な思考法を活かす |
11 | 史的な思考法を活かす |
12 | 史的な思考法を活かす |
13 | 論文の講評 |
14 | 論文の講評 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
報告担当者は、報告や論文制作に必要であると考えられる研究文献や史料を集め、報告に臨むこと。また、報告担当以外の参加者は、報告担当者が事前に用意した文献が配布された場合には目を通しておき、報告の内容に対し質疑応答が行えるように準備しておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席を含む授業への参画度(50%) 報告の内容(複数回)(50%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
なし |
演習G19と連続しています。
史的な思考法を養い、歴史を研究するために必要な知識やスキルの習得・向上をはかる。
Students will cultivate methods of thinking used in history studies and will acquire and improve knowledge and skills needed to research history.
研究文献の精読、史料の読解と解釈、フィールドワークなど、史的な思考法を運用する能力を高める。
演習G19を継承して、個々の研究テーマを深めるために、参加者は各自の論文制作に向けた報告を担当する。報告担当以外の参加者は、報告の内容に対する質疑応答を行う。また、各報告をふまえた上で必要なスキルの向上をはかる。
Students will enhance their ability to analyze history by using appropriate methods, including intensive reading of research literature, comprehension and interpretation of historical materials, and fieldwork.
Continuing from Seminars G19, participants will take charge of reports directed at their own thesis writing to deepen the themes of their individual research. Participants who are not tasked with reports will conduct Q&A concerning the content of the reports. In addition, students will strive to improve necessary skills based on the reports.
1 | ガイダンス |
2 | 史的な思考法 |
3 | 編別構成の報告 |
4 | 編別構成の報告 |
5 | 編別構成の報告 |
6 | 編別構成の報告 |
7 | 編別構成の報告 |
8 | 論文をどのようにまとめるか |
9 | 史的な思考法を活かす |
10 | 史的な思考法を活かす |
11 | 史的な思考法を活かす |
12 | 史的な思考法を活かす |
13 | 論文の講評 |
14 | 論文の講評 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
報告担当者は、報告や論文制作に必要であると考えられる研究文献や史料を集め、報告に臨むこと。また、報告担当以外の参加者は、報告担当者が事前に用意した文献が配布された場合には目を通しておき、報告の内容に対し質疑応答が行えるように準備しておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席を含む授業への参画度(50%) 報告の内容(複数回)(50%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
なし |
演習G19と連続しています。