日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
自動登録/automatic registrationautomatic registration |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
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授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
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校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木4/Thu.4 Thu.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
HIS3510 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
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履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
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オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
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備考/ NotesNotes |
Students will aim to reach the stage of writing their graduation theses by deepening their own research themes concerning early modern Japanese history and by engaging in research for their preliminary theses and graduation theses.
Continuing the content from Seminars H17, students will establish hypothetical perspectives based on the organization of prior research and on the content of historical materials they have comprehended, and will create outlines and report on these as appropriate. Finally, students will assemble these as a step toward their graduation theses. Specifically, students will proceed by combining content from the following three activities:
I) Take up early modern historical materials related to students' research, and examine the content
II) Examine prior research and important literature related to students' research
III) Report on and examine the current state of research
The relative proportions of I, II, and III will be adjusted flexibly according to the progress of students' research.
The course also plans to have students give research reports based on each group's interpretation of historical materials.
1 | 参加者による報告・討論(1) |
2 | 参加者による報告・討論(2) |
3 | 参加者による報告・討論(3) |
4 | 参加者による報告・討論(4) |
5 | 参加者による報告・討論(5) |
6 | 参加者による報告・討論(6) |
7 | 参加者による報告・討論(7) |
8 | 参加者による報告・討論(8) |
9 | 参加者による報告・討論(9) |
10 | 参加者による報告・討論(10) |
11 | 参加者による報告・討論(11) |
12 | 参加者による報告・討論(12) |
13 | 参加者による報告・討論(13) |
14 | 参加者による報告・討論(14) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
報告の準備が必要。研究書もしくは史料をつねに新たに読み込んでおくことが求められる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席・参加態度(50%) 報告(複数回)内容(50%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜、必要に応じて指示する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜指示する。 |
授業時以外に、博物館や史跡見学などのフィールドワークを行う場合がある。またゼミ合宿などを行う場合もある。
日本近世史に関する各自の研究テーマを深め,予備論文や卒業論文に向けての研究をすすめることで,卒業論文の執筆に取り組む段階に至ることを目的とする。
Students will aim to reach the stage of writing their graduation theses by deepening their own research themes concerning early modern Japanese history and by engaging in research for their preliminary theses and graduation theses.
演習H17の内容を継続し,各自の研究テーマについて,先行研究の整理や読解した史料の内容をもとに仮説的な見通しをたてて,適宜レジュメにまとめて報告する。最後にそれらをまとめて,卒論への一階梯とする。具体的には,
Ⅰ 各自の研究に関わる近世史料を取り上げて,その内容を検討する
Ⅱ 各自の研究に関わる先行研究や重要な文献を検討する
Ⅲ 各自が研究の現状を報告して討論する
この3つの内容を適宜組み合わせてすすめる。なおそれぞれの研究の進展具合にあわせて,ⅠⅡⅢそれぞれの割合については,臨機応変に対応する。
またあわせてグループごとに史料解釈をふまえた研究報告を行うことも予定している。
Continuing the content from Seminars H17, students will establish hypothetical perspectives based on the organization of prior research and on the content of historical materials they have comprehended, and will create outlines and report on these as appropriate. Finally, students will assemble these as a step toward their graduation theses. Specifically, students will proceed by combining content from the following three activities:
I) Take up early modern historical materials related to students' research, and examine the content
II) Examine prior research and important literature related to students' research
III) Report on and examine the current state of research
The relative proportions of I, II, and III will be adjusted flexibly according to the progress of students' research.
The course also plans to have students give research reports based on each group's interpretation of historical materials.
1 | 参加者による報告・討論(1) |
2 | 参加者による報告・討論(2) |
3 | 参加者による報告・討論(3) |
4 | 参加者による報告・討論(4) |
5 | 参加者による報告・討論(5) |
6 | 参加者による報告・討論(6) |
7 | 参加者による報告・討論(7) |
8 | 参加者による報告・討論(8) |
9 | 参加者による報告・討論(9) |
10 | 参加者による報告・討論(10) |
11 | 参加者による報告・討論(11) |
12 | 参加者による報告・討論(12) |
13 | 参加者による報告・討論(13) |
14 | 参加者による報告・討論(14) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
報告の準備が必要。研究書もしくは史料をつねに新たに読み込んでおくことが求められる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席・参加態度(50%) 報告(複数回)内容(50%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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適宜、必要に応じて指示する。 |
その他 (Others) | |||||
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適宜指示する。 |
授業時以外に、博物館や史跡見学などのフィールドワークを行う場合がある。またゼミ合宿などを行う場合もある。