日本語

Course Code etc
Academic Year 2023
College College of Arts
Course Code AC351
Theme・Subtitle 日本変動期史論1
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Wed.4
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number HIS3500
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy
Notes

【Course Objectives】

To understand complex political, economic and cultural historical aspects of the early modern transition period (mainly the 19th century) from the perspective of the former feudal lords who were given the new designation of the nobility.

【Course Contents】

The title of "nobility" was given to the feudal lords and court nobles at the same time as the return of the lands and people from the feudal lords to the Emperor in 1867. While it was an important element of modernization for long-lived feudal lords to become "nobility," there was no clear definition of what constituted a "nobility." In this lecture, the participants first learn about the nobility system, and then, referring to the Shimadzu family, which has a long history as a feudal lord, as a case study, discuss how they tried and failed to figure out what they should be as a duke, using family historical documents handed down in the Shimadzu family.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ガイダンス
2 華族研究の変遷について
3 華族制の創出と華族会館
4 明治初期の大名華族
5 第十五国立銀行と西南戦争
6 華族の歴史認識(1) 華族の歴史編纂
7 華族の歴史認識(2) 華族の歴史検証
8 史料を媒介とした人的ネットワークと華族
9 大津事件と公爵島津家(1) 近年の大津事件研究
10 大津事件と公爵島津家(2) 華族の地方貫族との関係
11 島津家における鉱山事業(1) 明治期における鉱山経営の始動
12 島津家における鉱山事業(2) 鉱山経営の展開
13 島津家の家庭教育と家庭教師の英国夫人
14 まとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

配布した資料を読み返し、紹介する参考文献などを用いて、興味関心を広げる。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 最終レポート(Final Report)(30%)
小テスト(40%)
講義への参加姿勢(30%)
備考 (Notes)
2/3以上の出席をしていない場合は、単位取得不可。

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
毎回資料を配付する。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 大久保利謙 『華族制の創出』 吉川弘文館 1993 4642035931
その他 (Others)
その他、授業中に指示する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

やむを得ない事情をのぞく、私語・遅刻早退を禁じる。

【注意事項 / Notice】