日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AC358/AC358AC358 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
地域研究論2 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木4/Thu.4 Thu.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
HIS3600 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
2023年7月31日付変更(変更理由:出版予定のテキスト情報が確定したため) [変更前] 書籍名:『アマゾン(仮題)』 出版年:2023(予定) ISBN/ISSN:なし |
The purpose of this course is to develop a comprehensive understanding and interest in Latin America's diverse natural environment, its colonial and developmental history, its economic, social, and cultural characteristics, and the problems it faces.
First, the regional structure, natural environment, and socio-cultural environment of Latin America will be outlined. Then, the Amazon and the Pantanal are taken up as case studies, and the relationship between the diverse ecological spaces and people's lifestyles and cultures will be discussed in detail, mainly from a viewpoint of cultural ecology.
1 | ラテンアメリカの地域構成と自然環境 |
2 | 人類の空間的拡散と新大陸の古代文明 |
3 | アマゾンの原初的風景(自然環境と先住民) |
4 | アマゾンの植民・開発史1 |
5 | アマゾンの植民・開発史2 |
6 | アマゾンの植民・開発史3 |
7 | アマゾンの植民・開発史4 |
8 | アマゾンの現代的風景(開発と環境問題) |
9 | パンタナールの自然環境 |
10 | パンタナールの植民・開発史 |
11 | パンタナールの生活様式と環境・社会問題1 |
12 | パンタナールの生活様式と環境・社会問題2 |
13 | パンタナールの生活様式と環境・社会問題3 |
14 | 筆記試験 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時に指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 70 | |
平常点 (In-class Points) | 30 |
授業時のリアクションペーパー(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 丸山浩明 | 『アマゾン五○○年―植民と開発をめぐる相剋』 | 岩波書店 | 2023 | 9784004319856 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 丸山浩明編 | 『パンタナール』 | 海青社 | 2011 | 9784860992767 |
2 | 丸山浩明編 | 『ブラジル』 | 朝倉書店 | 2013 | 9784254169263 |
3 | 矢ヶ﨑他編 | 『地誌学概論』 | 朝倉書店 | 2007 | 9784254168204 |
4 | 松本栄次 | 『写真は語る 南アメリカ・ブラジル・アマゾンの魅力』 | 二宮書店 | 2012 | 9784817603647 |
5 | 山本紀夫編 | 『アンデス高地』 | 京都大学学術出版会 | 2007 | 9784876987047 |
6 | 矢ヶ崎他編 | 『ローカリゼーション 地域へのこだわり』 | 朝倉書店 | 2018 | 9784254168822 |
できるだけ地図帳を手元に準備すること。
ラテンアメリカの多様な自然環境、植民・開発の歴史、経済・社会・文化的特徴、直面する諸問題などについて、包括的な理解と関心を涵養する。
The purpose of this course is to develop a comprehensive understanding and interest in Latin America's diverse natural environment, its colonial and developmental history, its economic, social, and cultural characteristics, and the problems it faces.
最初にラテンアメリカの地域構成と自然環境、社会・文化環境について概説する。そのうえで、アマゾン、パンタナールを事例に取り上げて、多様な生態空間と人々の生活・文化との関わりについて、おもに文化生態学的視点から詳説する。
First, the regional structure, natural environment, and socio-cultural environment of Latin America will be outlined. Then, the Amazon and the Pantanal are taken up as case studies, and the relationship between the diverse ecological spaces and people's lifestyles and cultures will be discussed in detail, mainly from a viewpoint of cultural ecology.
1 | ラテンアメリカの地域構成と自然環境 |
2 | 人類の空間的拡散と新大陸の古代文明 |
3 | アマゾンの原初的風景(自然環境と先住民) |
4 | アマゾンの植民・開発史1 |
5 | アマゾンの植民・開発史2 |
6 | アマゾンの植民・開発史3 |
7 | アマゾンの植民・開発史4 |
8 | アマゾンの現代的風景(開発と環境問題) |
9 | パンタナールの自然環境 |
10 | パンタナールの植民・開発史 |
11 | パンタナールの生活様式と環境・社会問題1 |
12 | パンタナールの生活様式と環境・社会問題2 |
13 | パンタナールの生活様式と環境・社会問題3 |
14 | 筆記試験 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時に指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 70 | |
平常点 (In-class Points) | 30 |
授業時のリアクションペーパー(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 丸山浩明 | 『アマゾン五○○年―植民と開発をめぐる相剋』 | 岩波書店 | 2023 | 9784004319856 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 丸山浩明編 | 『パンタナール』 | 海青社 | 2011 | 9784860992767 |
2 | 丸山浩明編 | 『ブラジル』 | 朝倉書店 | 2013 | 9784254169263 |
3 | 矢ヶ﨑他編 | 『地誌学概論』 | 朝倉書店 | 2007 | 9784254168204 |
4 | 松本栄次 | 『写真は語る 南アメリカ・ブラジル・アマゾンの魅力』 | 二宮書店 | 2012 | 9784817603647 |
5 | 山本紀夫編 | 『アンデス高地』 | 京都大学学術出版会 | 2007 | 9784876987047 |
6 | 矢ヶ崎他編 | 『ローカリゼーション 地域へのこだわり』 | 朝倉書店 | 2018 | 9784254168822 |
できるだけ地図帳を手元に準備すること。