日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
自動登録/automatic registrationautomatic registration |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
対話的教育のために |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木2・M301/Thu.2・M301 Thu.2・M301 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EDU2700 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
AE095 |
This course provides a general outline of educational philosophy. While examining the basic concepts of philosophy and ethics, this course will connect these to issues in education to help students have a greater sense of what education is and how it should be implemented.
While introducing the basic concepts in philosophy and ethics, these thoughts will be applied to education. Students will consider questions such as “What about education is fundamental to people and what kind of meaning does it have?” Students will consider how education is positioned among politics, economics, and civic life in modern society. Class will involve lecture, small-group discussions, and larger class discussions. Students will be encouraged to develop a healthy skepticism toward what they have regarded as common sense until now.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
教育哲学の概論的な講義を行います。哲学と倫理学の基本概念を理解しながら、それと教育の問題とを関係させて、教育とは何か、どうあるべきかについて考察を深めることを目的とします。
This course provides a general outline of educational philosophy. While examining the basic concepts of philosophy and ethics, this course will connect these to issues in education to help students have a greater sense of what education is and how it should be implemented.
哲学と倫理学の基礎概念と基礎理論について概説しながら、その考えを教育に応用して、「人間にとって根源的には教育とは何か、どのような意味があるのか」という問いと「現代社会における政治・経済・市民生活の中で教育をどう位置づけるのか」という問いについて考えてゆきます。拙著『人は語り続けるとき、考えていない:対話と思考の哲学』での議論を発展させ、「対話的教育」というテーマのもとで講義します。質疑応答によって進めていきます。
While introducing the basic concepts in philosophy and ethics, these thoughts will be applied to education. Students will consider questions such as “What about education is fundamental to people and what kind of meaning does it have?” Students will consider how education is positioned among politics, economics, and civic life in modern society. Class will involve lecture, small-group discussions, and larger class discussions. Students will be encouraged to develop a healthy skepticism toward what they have regarded as common sense until now.
1 | ガイダンス(講義の内容と進め方、評価の仕方) 導入と問題:教育哲学の課題 |
2 | 子どもとはいかなる存在か?:哲学的テーマとしての子ども、子どもと哲学、哲学とは何か? |
3 | 遊戯と存在:遊戯の意味、ゲームと遊戯、遊戯と仕事、遊戯と子どもの生 |
4 | 真理とは何か?:知識、科学、技術は人間にとってどのようなものか?問いを問うことの根源性と真理 |
5 | 探究の共同体としての民主主義社会:真理を教えられないとすれば、教育とは何をするものなのか?、科学的探究は民主主義のモデルとなるか?真理と人間の根源的絆、生殖としての知識 |
6 | 教育の目的とは何か?:「人格の完成」?、政治は人間にとって根源的か?知識、職業、福祉、政治、どれに優先順位を置くべきか?真理の教育の意味 |
7 | 平等とは何か?:倫理学の基礎、現在の正義論、ケアとケイパビリティ、機会の平等と実質的平等 |
8 | 教育と平等:何を平等にすれば、教育は平等になるのか?人間は互いにどうなることを望んでいるのか? |
9 | 国家と個人:近代国家の概念、自律した個人の概念とその問題、権利と国家、共和主義と自由主義、多文化主義、リベラリズムとリバタリアニズム |
10 | シティズンシップ教育と国家:子どもの権利と親の権利、国家の教育への介入はどこまで許されるのか?、市場と教育、子どもの自由とパターナリズム、シティズンシップ教育はどうあるべきか? |
11 | 対話とは何か?:対話と会話、思考と対話、何が思考を命じるのか?道理ある不一致と合意の形成、コミュニケーションと思考、対話の根源性 |
12 | 対話的教育とは何か?:対話はなぜ教育に必要なのか、授業内対話、教育機関における対話、社会との対話 |
13 | 教育的タクト:タクトの概念、わざとパフォーマンス、タクトをどのように身につけるのか?一期一会の存在論 |
14 | まとめと全体のふりかえり |
ブラックボードなどを利用して資料を提示することがありますので、事前に読んでおくことが必要条件です。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
講義内提出物(数回)(100%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 河野哲也 | 『人は語り続けるとき,考えていない: 対話と思考の哲学』 | 岩波書店 | 2019 | 4000245392 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 河野哲也 | 『道徳を問いなおす』 | 筑摩書房 | 2011 | 4480065954 |
2 | 河野哲也 | 『自分で考え 自分で話せる:こどもを育てる哲学レッスン』 | 河出書房新社 | 2018 | 9784309248691 |