日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
その他/other registrationother registration |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
教育の歴史社会学 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木3/Thu.3 Thu.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EDU3710 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
Students will learn methods for considering phenomenon of education related mainly to schools from a perspective of Historical Sociology. At the same time, they will learn writing skills in order to learn presentation manners and writing good papers.
Class activities will mostly focus on reading, debating, and writing. Students will read literature and discuss in order to consider the phenomenon of education related to schools from a perspective of Historical Sociology (including cultural history, psychological history, and social history in some cases). At the same time, they will learn writing skills in order to compose reports.
1 | 歴史社会学的視点の説明・検討予定文献の紹介 |
2 | 文献講読と討論 |
3 | 文献講読と討論 |
4 | 文献講読と討論 |
5 | 文献講読と討論 |
6 | 文献講読と討論 |
7 | 文献講読と討論 |
8 | 文献講読と討論 |
9 | 文献講読と討論 |
10 | 情報検索の方法と学術的な問い |
11 | 学術的な文章の作法および学会誌論文の問い・論証方法・構成の読解 |
12 | 学術的な文章の作法および学会誌論文の問い・論証方法・構成の読解 |
13 | ゼミレポート構想発表と討論 |
14 | ゼミレポート構想発表と討論 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回、検討予定の文献および関連資料等の読解を行った上で、読書ノート・論点メモなどを作成し、積極的に討論に参加できるよう準備してください。レポート作成に向けては、グループまたは個人に対して、時間外の指導機会を設けます。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 毎回の課題実施状況(30%) 議論への貢献(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
検討対象の文献は、その都度指示します。 |
主に学校における教育事象について,歴史社会学の視点から考察するための方法を学びます。併せて発表の作法,論文作成のための文章表現を学びます。
Students will learn methods for considering phenomenon of education related mainly to schools from a perspective of Historical Sociology. At the same time, they will learn writing skills in order to learn presentation manners and writing good papers.
読むこと,議論すること,書くことを基本とした活動内容とします。学校にかかわる教育事象について,歴史社会学(場合によっては文化史,心性史,社会史を含める)の視点から考察するための文献を講読し、議論します。併せて,レポート作成のための文章表現の指導も行います。
Class activities will mostly focus on reading, debating, and writing. Students will read literature and discuss in order to consider the phenomenon of education related to schools from a perspective of Historical Sociology (including cultural history, psychological history, and social history in some cases). At the same time, they will learn writing skills in order to compose reports.
1 | 歴史社会学的視点の説明・検討予定文献の紹介 |
2 | 文献講読と討論 |
3 | 文献講読と討論 |
4 | 文献講読と討論 |
5 | 文献講読と討論 |
6 | 文献講読と討論 |
7 | 文献講読と討論 |
8 | 文献講読と討論 |
9 | 文献講読と討論 |
10 | 情報検索の方法と学術的な問い |
11 | 学術的な文章の作法および学会誌論文の問い・論証方法・構成の読解 |
12 | 学術的な文章の作法および学会誌論文の問い・論証方法・構成の読解 |
13 | ゼミレポート構想発表と討論 |
14 | ゼミレポート構想発表と討論 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回、検討予定の文献および関連資料等の読解を行った上で、読書ノート・論点メモなどを作成し、積極的に討論に参加できるよう準備してください。レポート作成に向けては、グループまたは個人に対して、時間外の指導機会を設けます。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 毎回の課題実施状況(30%) 議論への貢献(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
検討対象の文献は、その都度指示します。 |