日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
その他/other registrationother registration |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
教育哲学 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木3・D603/Thu.3・D603 Thu.3・D603 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EDU3710 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
AE112 |
This seminar has the following target themes of educational philosophy (1) to broaden experiences (2) to foster discussion and communication skills (3) to gain skills to have own thoughts. Students will turn in a report (12,000 characters) at the end of the term.
In this class, students will give presentations focusing on the following topics. (1) Philosophy of SDGs and its educational practice, (2) Philosophy of children and philosophical dialogue, and (3) Tojisha-Kenkyu. For the seminar, the class will mainly focus on students’ small-group presentations and dialogues. Students will initiate the classes in presentations and discussions for their own themes relevant to the topics above.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
このゼミは、教育哲学をテーマとして、①体験を広げる、②対話する力、コミュニケーションする力を養う、③自分自身で考えられるようになることを目標とします。期末にレポート(12,000字)を提出する。
This seminar has the following target themes of educational philosophy (1) to broaden experiences (2) to foster discussion and communication skills (3) to gain skills to have own thoughts. Students will turn in a report (12,000 characters) at the end of the term.
本講義では、以下のテーマについて、学生の発表を中心に進めます。(1)SDGsの哲学とその教育実践、(2)子どもの哲学と哲学対話、(3)当事者研究。ゼミは、グループに分けて発表をして、対話することを中心にして進めます。これらのテーマについて、学生が中心になって自分のテーマに関する発表を行い、ディスカッションします。
In this class, students will give presentations focusing on the following topics. (1) Philosophy of SDGs and its educational practice, (2) Philosophy of children and philosophical dialogue, and (3) Tojisha-Kenkyu. For the seminar, the class will mainly focus on students’ small-group presentations and dialogues. Students will initiate the classes in presentations and discussions for their own themes relevant to the topics above.
1 | ガイダンス、自己紹介、授業の進め方とスケジュール |
2 | 学生発表・ディスカッション① |
3 | 学生発表・ディスカッション② |
4 | 学生発表・ディスカッション③ |
5 | 学生発表・ディスカッション④ |
6 | 学生発表・ディスカッション⑤ |
7 | 学生発表・ディスカッション⑥ |
8 | 中間レポート提出 学生発表・ディスカッション⑦ |
9 | 学生発表・ディスカッション⑧ |
10 | 学生発表・ディスカッション⑨ 最終レポートに向けての発表 |
11 | 学生発表・ディスカッション⑩ 最終レポートに向けての発表 |
12 | 学生発表・ディスカッション⑪ 最終レポートに向けての発表 |
13 | レポートの検討とディスカッション |
14 | 最終レポート提出、まとめ |
発表とディスカッション中心の講義になり、発表は4回ほど機会があります。自分の関心に沿って、発表とレポートを相互に批評し合いますので、毎回の準備を怠らないでください。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 発表とディスカッションへの参加(30%) 中間レポート(30%) |
備考 (Notes) | ||
中間レポート・最終レポートは必ず提出すること |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 松本茂・河野哲也 | 『大学生のための「読む・書く・プレゼン・ディベート」の方法』 | 玉川大学出版部 | 2007 | 4472403439 |
河野研究室のHPです。https://www2.rikkyo.ac.jp/web/tetsuyakono/index.html
子どもの哲学に関心をお持ちの方には、実践の機会をお知らせするメーリングリストに入っていただくことも可能です。参加したい方は、河野に声をかけてください。