日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AE190/AE190AE190 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
主体的・自律的・協調的に学ぶ学習者を育てるための情報通信技術(ICT)の活用に関する理論と基礎的な方法(知識・スキル)の修得する。 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水1・X208/Wed.1・X208 Wed.1・X208 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EDU2700 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
備考/ NotesNotes |
2022年度以降入学者のみ履修可 |
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
AE190 |
1. To understand the background, significance, and theories of the use of information and communication technologies.
1) To understand the background, significance, and theory of the use of ICT in education.
(2) To understand the significance and points to keep in mind when utilizing ICT for students with special needs.
(3) To understand how to cooperate with ICT support staff and how to improve the ICT environment. 2.
2) Acquire basic teaching methods to develop students' ability to use information.
(1) Understand the content of information use ability to be cultivated across each subject area.
(2) Understand the examples of teaching information use skills according to the characteristics of each subject, etc., and acquire basic teaching methods.
(3) Acquire practical knowledge of programming.
To acquire basic knowledge and skills on how to effectively use information and communication technology (ICT) in learning instruction (design and support of learning activities and evaluation), how to promote school work, and instructional methods to develop students' ability to use information (including information morality and media literacy).
In particular, the course aims to provide students with the basic concepts and learning theories related to the use of ICT, as well as the knowledge and skills necessary for classroom practice.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
1. 情報通信技術の活用の背景・意義・理論を理解する。
1)教育におけるICT活用の背景・意義・理論を理解する。
2)特別の支援を必要とする生徒に対するICT活用の意義と留意点を理解する。
3)ICT支援員などとの連携やICT環境の整備の在り方を理解する。
2. 生徒の情報活用能力を育成するための基礎的な指導法を身に付ける。
1)各教科等で横断的に育成する情報活用能力について、その内容を理解する。
2)情報活用能力について、各教科等の特性に応じた指導事例を理解し、基礎的な指導法を身に付ける。
3)プログラミングについての実践的な知識を身につける。
1. To understand the background, significance, and theories of the use of information and communication technologies.
1) To understand the background, significance, and theory of the use of ICT in education.
(2) To understand the significance and points to keep in mind when utilizing ICT for students with special needs.
(3) To understand how to cooperate with ICT support staff and how to improve the ICT environment. 2.
2) Acquire basic teaching methods to develop students' ability to use information.
(1) Understand the content of information use ability to be cultivated across each subject area.
(2) Understand the examples of teaching information use skills according to the characteristics of each subject, etc., and acquire basic teaching methods.
(3) Acquire practical knowledge of programming.
情報通信技術(ICT)を効果的に活用した学習指導(学習活動のデザインと支援、評価)や校務の推進の在り方、並びに、児童の情報活用能力(情報モラル、メディアリテラシーを含む)を育成するための指導法に関する基礎的な知識・技能を身に付ける。
特に、ICT活用に関する、基本的な考え方と学習理論、及び、授業実践に必要な知識・スキルの修得を目指す。
To acquire basic knowledge and skills on how to effectively use information and communication technology (ICT) in learning instruction (design and support of learning activities and evaluation), how to promote school work, and instructional methods to develop students' ability to use information (including information morality and media literacy).
In particular, the course aims to provide students with the basic concepts and learning theories related to the use of ICT, as well as the knowledge and skills necessary for classroom practice.
1 | オリエンテーション |
2 | ICT活用の理論:ICTとは何か |
3 | ICT活用の理論:なぜICTが求められているのか |
4 | ICT活用の理論:学習理論との関連性 |
5 | ICT活用の理論:情報モラル |
6 | 教科横断的なICT活用の実際 |
7 | 各教科におけるICT活用の実際(1) |
8 | 各教科におけるICT活用の実際(2) |
9 | プログラミングの実際:ビスケット |
10 | 演習 |
11 | プログラミングの実際:スクラッチ |
12 | 演習 |
13 | ICT活用の理論と方法をめぐる諸問題 |
14 | まとめと最終レポート |
適宜指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) リアクションペーパー(30%) 提出物(成果物)(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜指示する |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 稲垣忠・佐藤和紀(編著) | 『ICT活用の理論と実践: DX時代の教師をめざして』 | 北大路書房 | 2022 | |
その他 (Others) | |||||
その他、適宜指示する。 |
・初回のオリエンテーション時にシラバスの変更点などを指示することがある。
・PowerPointを使用した講義形式で,映像資料や現物資料などを適宜活用する。
・アクティブラーニングを取り入れ,演習的な活動を適宜行うことがある。
・遠隔のゲストスピーカーを招待する可能性がある。