日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
自動登録/automatic registrationautomatic registration |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
小学校音楽科教育法 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火2/Tue.2 Tue.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EDU3700 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
Students will consider theoretical and practical issues relating to music education in elementary schools, and students will learn instructional methods including instruction plans and evaluations through actual experiences.
The lecture and learning will be comprised of mock classes by students and live performances held that day. In this lecture, students will be provided with viewpoints on class objectives, curriculum and children’s musical development, etc., in music education. During the live performances, students will be able to experience the original purpose of sharing music through student performances with guests.
1 | 音楽科の存在理由・学習指導要領 |
2 | 歌唱教材の研究と指導法1 |
3 | 歌唱教材の研究と指導法2 |
4 | 鑑賞教材の研究と指導法1 |
5 | 鑑賞教材の研究と指導法2 |
6 | 器楽教材の研究と指導法 |
7 | 年間指導計画と指導案の作成・教育評価 |
8 | 打楽器演奏の鑑賞と打楽器の指導法 |
9 | 音楽づくりの指導法と実践 |
10 | 音楽教育の歴史 |
11 | 学生グループによる模擬授業 |
12 | 学生グループによる模擬授業 |
13 | 学生グループによる模擬授業 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
ピアノ伴奏、ソプラノリコーダー、歌唱など、授業時間外の練習が必要になります。学習指導案の作成、小レポートなどの課題を課します。また、模擬授業に向けては、グループでの準備が必要です。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
各回の提出物および授業への貢献(40%) 学習指導案と教材研究(30%) 学習指導案とパフォーマンステスト(30%) |
備考 (Notes) | ||
欠席が4回以上でD評価となる。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 阪井恵・有本真紀・津田正之編 | 『新版 教員養成課程小学校音楽科教育法』(2022年改訂版) | 教育芸術社 | 2021 | 9784877889692 |
2 | 『歌はともだち』(6訂版) | 教育芸術社 | 2021 | 4520681210247 | |
その他 (Others) | |||||
小学校学習指導要領解説音楽編 |
小学校の音楽科教育に関する理論的・実践的諸問題を考察し,指導計画から評価を含む指導法の実際を体験的に学ぶ。
Students will consider theoretical and practical issues relating to music education in elementary schools, and students will learn instructional methods including instruction plans and evaluations through actual experiences.
講義と実習,学生による模擬授業,本日のライブの活動によって構成する。講義では,音楽科教育の目標やカリキュラム,子どもの音楽的発達などについての視点を提供する。ライブでは,ゲストを交えた生演奏を通して,音楽を共有する原点を体験できるようにする。
The lecture and learning will be comprised of mock classes by students and live performances held that day. In this lecture, students will be provided with viewpoints on class objectives, curriculum and children’s musical development, etc., in music education. During the live performances, students will be able to experience the original purpose of sharing music through student performances with guests.
1 | 音楽科の存在理由・学習指導要領 |
2 | 歌唱教材の研究と指導法1 |
3 | 歌唱教材の研究と指導法2 |
4 | 鑑賞教材の研究と指導法1 |
5 | 鑑賞教材の研究と指導法2 |
6 | 器楽教材の研究と指導法 |
7 | 年間指導計画と指導案の作成・教育評価 |
8 | 打楽器演奏の鑑賞と打楽器の指導法 |
9 | 音楽づくりの指導法と実践 |
10 | 音楽教育の歴史 |
11 | 学生グループによる模擬授業 |
12 | 学生グループによる模擬授業 |
13 | 学生グループによる模擬授業 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
ピアノ伴奏、ソプラノリコーダー、歌唱など、授業時間外の練習が必要になります。学習指導案の作成、小レポートなどの課題を課します。また、模擬授業に向けては、グループでの準備が必要です。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
各回の提出物および授業への貢献(40%) 学習指導案と教材研究(30%) 学習指導案とパフォーマンステスト(30%) |
備考 (Notes) | ||
欠席が4回以上でD評価となる。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 阪井恵・有本真紀・津田正之編 | 『新版 教員養成課程小学校音楽科教育法』(2022年改訂版) | 教育芸術社 | 2021 | 9784877889692 |
2 | 『歌はともだち』(6訂版) | 教育芸術社 | 2021 | 4520681210247 | |
その他 (Others) | |||||
小学校学習指導要領解説音楽編 |