日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AF254/AF254AF254 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
理科とはいかなる教科か |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水1・4353/Wed.1・4353 Wed.1・4353 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EDU2700 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
AF254 |
(1) To understand the purpose, content, methods, and evaluation of science education.
(2) To understand the current status of science learning among Japanese children, and the characteristics and trends of learners' understanding of natural phenomena.
(3) To understand how to solve contemporary issues in science education
In this lecture, we will overview the basic and fundamental knowledge related to science in elementary education. In addition, the current situation of children in Japan and issues that need to be solved in science education will be explained by presenting various documents and information. In this lecture, the viewpoint of active learning will be incorporated, and there will be many opportunities for students to engage in group work, discussion, and literature reading.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
①理科教育の目的・内容・方法・評価について理解する。
②日本の子どもの理科学習の現状を把握するとともに,自然事象に対する学習者の認識の特徴や傾向を理解する。
③理科教育における現代的課題の解決方法について理解する。
(1) To understand the purpose, content, methods, and evaluation of science education.
(2) To understand the current status of science learning among Japanese children, and the characteristics and trends of learners' understanding of natural phenomena.
(3) To understand how to solve contemporary issues in science education
本講義では,初等教育における理科に関わる基礎的・基本的な知識を概観する。また,日本の子どもの現状や理科教育において解決すべき課題について,多様な文献や情報を提示しながら説明する。本授業では,アクティブ・ラーニングの視点を取り入れ,受講生のグループワークや討論,文献輪読の機会を数多く設ける。
In this lecture, we will overview the basic and fundamental knowledge related to science in elementary education. In addition, the current situation of children in Japan and issues that need to be solved in science education will be explained by presenting various documents and information. In this lecture, the viewpoint of active learning will be incorporated, and there will be many opportunities for students to engage in group work, discussion, and literature reading.
1 | オリエンテーション 小学校における理科の目標とその構造 |
2 | 小学校理科における「科学的」の諸定義:素朴帰納主義 |
3 | 小学校理科における「科学的」の諸定義:素朴帰納主義の問題点 |
4 | 小学校理科における「科学的」の諸定義:反証主義 |
5 | 小学校理科における「科学的」の諸定義:リサーチプログラム |
6 | 小学校理科における「科学的」の諸定義:パラダイム論 |
7 | 小学校理科における「科学的」の諸定義:アナーキズム |
8 | 文献購読(1) |
9 | 文献購読(2) |
10 | 文献購読(3) |
11 | 文献購読(4) |
12 | 小学校理科教育における現代的課題(1) |
13 | 小学校理科教育における現代的課題(2) |
14 | 全体のまとめ |
授業時間外の学習に関する指示は,必要に応じて別途する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
リアクションペーパー(50%) 提出物(20%) 最終レポート(Final Report)(30%) |
備考 (Notes) | ||
2/3以上の出席をしていない場合は,単位修得不可。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜指示する。 講義後半の輪読については,受講人数などを把握した上で検討し,講義中に告知する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 文部科学省 | 『小学校学習指導要領解説 理科編』 | |||
2 | 戸田山和久 | 『「科学的思考」のレッスン』 | NHK出版 | 2011 | |
その他 (Others) | |||||
小学校指導要領解説 理科編はダウンロード可能である。 その他,適宜指示する。 |
・シラバスに変更点がある場合は,初回のオリエンテーション時に告知する。
・PowerPointを使用した講義形式で,映像資料や現物資料なども適宜活用する。
・講義参加人数にもよるが,アクティブラーニングを取り入れ,グループワーク,演習,輪読などを適宜行う。
・ゲストスピーカーを招待する計画(未定)もある。