日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
自動登録/automatic registrationautomatic registration |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
R・L・スティーヴンソンのゴシック作品を読む |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水3・6402/Wed.3・6402 Wed.3・6402 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EAL1313 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
AM016 |
As outlined in the curriculum map, this seminar aims at cultivating students' reading comprehension skills in order to form a solid basis for their future studies, while at the same time providing instructions on how to make a coherent presentation of their literary analyses in both oral and written discussions. It is also hoped that students experience the pleasure of reading literature through attending this introductory course on the subject.
Even if you have never heard of Robert Louis Stevenson (1850-1894), you must have heard of The Strange Case of Dr Jekyll and Mr Hyde (1886). This seminar focuses on this immensely popular novella and two other short stories that preceded it. Through close reading, we shall examine these texts multi-dimensionally. The questions include (but are not limited to), how does the author negotiate with the conventions of the Gothic fiction, how does he respond to the discourses of psychology, and how do the different forms of Stevenson's narratives function within a story? It is hoped that the class gives you the chance to experience the pleasure of reading literature, while also letting you acquire the basic skills for your future studies.
Students are required to make at least two presentations per semester: (1) summary and analysis of Stevenson’s text, and (2) summary of the related critical materials. It is also necessary to participate in the in-class activities. In addition, students are assigned to read Oscar Wilde's The Picture of Dorian Gray (1890; 1891) in Japanese, and write a midterm essay on the novel.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
英語で書かれた短篇・中篇の精読を通して、カリキュラム・マップに示されている「今後の学習・研究の基礎となる読解力」の獲得を目指すとともに、自らの分析を議論やレポートで論理的に提示する方法を学びます。大学における文学研究の入口の一つとして、「文学を読む悦び」を知る機会としていただくことも目指します。
As outlined in the curriculum map, this seminar aims at cultivating students' reading comprehension skills in order to form a solid basis for their future studies, while at the same time providing instructions on how to make a coherent presentation of their literary analyses in both oral and written discussions. It is also hoped that students experience the pleasure of reading literature through attending this introductory course on the subject.
ロバート・ルイス・スティーヴンソン(Robert Louis Stevenson, 1850-1894)の名前を知らなくても、『ジキル博士とハイド氏』(1886)のことは聞いたことがある人が多いのではないでしょうか。本授業では、ポピュラー・カルチャーにおいて極めて高い知名度を獲得したこの作品、およびその執筆へとつながった2つの短篇を精読します。ゴシック小説の決まりごとに作家はどのように向き合ったのか。同時代の科学言説は作品にいかなる影響を与えたのか。物語を構成するさまざまな語りの形式はいかなる効果を発揮しているのか。こういったことも含め、スティーヴンソンのテクストを多角的に分析していくことで、文学を読む悦びを体感するとともに、今後の学習につながる基礎的な能力の獲得を目指します。
受講者には複数回の発表を行うと同時に、毎回の授業で積極的に発言することが求められます。担当箇所のあらすじ紹介・分析と、批評・関連テクストの要約を各1回は担当してもらいますので、そのつもりでいてください。また、授業と並行して、課題図書であるオスカー・ワイルドの『ドリアン・グレイの肖像』(1890; 1891)を読み、それについてのレポートを提出していただきます。
Even if you have never heard of Robert Louis Stevenson (1850-1894), you must have heard of The Strange Case of Dr Jekyll and Mr Hyde (1886). This seminar focuses on this immensely popular novella and two other short stories that preceded it. Through close reading, we shall examine these texts multi-dimensionally. The questions include (but are not limited to), how does the author negotiate with the conventions of the Gothic fiction, how does he respond to the discourses of psychology, and how do the different forms of Stevenson's narratives function within a story? It is hoped that the class gives you the chance to experience the pleasure of reading literature, while also letting you acquire the basic skills for your future studies.
Students are required to make at least two presentations per semester: (1) summary and analysis of Stevenson’s text, and (2) summary of the related critical materials. It is also necessary to participate in the in-class activities. In addition, students are assigned to read Oscar Wilde's The Picture of Dorian Gray (1890; 1891) in Japanese, and write a midterm essay on the novel.
1 | イントロダクション |
2 | “The Body Snatcher” |
3 | The Strange Case of Dr Jekyll and Mr Hyde (1) |
4 | The Strange Case of Dr Jekyll and Mr Hyde (2) |
5 | The Strange Case of Dr Jekyll and Mr Hyde (3) |
6 | The Strange Case of Dr Jekyll and Mr Hyde (4) |
7 | The Strange Case of Dr Jekyll and Mr Hyde (5) |
8 | 課題図書の読書会 |
9 | 【ワークショップ】論文・レポートの書き方 |
10 | “Olalla” (1) |
11 | “Olalla” (2) |
12 | “Olalla” (3) |
13 | “Olalla” (4) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
受講者は全員授業前にテクストの該当部分を精読し、わからない箇所(語彙・構文などの英語に関する問題から、話の流れや特定の事物への言及などの内容にかかわる疑問に至るまで、どのようなものでも)は授業中に解決できるようにメモしてきてください。また、重要だと思った部分についても、授業中にクラス全体と共有できるように記録してきてください。
発表担当時には、事前に指示された通りに個人、ないしグループで準備を進め、授業前にハンドアウトを提出してもらいます。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 発表(30%) 授業貢献(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Robert Louis Stevenson | The Strange Case of Dr Jekyll and Mr Hyde | Penguin | 2003 | 9780141439730 |
2 | オスカー・ワイルド | 『ドリアン・グレイの肖像』 | 岩波文庫 | 2019 | 9784003224595 |
その他 (Others) | |||||
教科書に含まれない関連テキストなどは適宜プリントとして配布します。 |