日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
自動登録/automatic registrationautomatic registration |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
疫病とアメリカ文学 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水4・5215/Wed.4・5215 Wed.4・5215 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EAL2313 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
AM036 |
Through a close reading of literary texts, students in this course will improve their English reading skills and think about the relationship between plagues and mankind.
Mankind has been engaged in a ceaseless struggle with plagues. How has mankind reacted to invisible plagues and tried to comprehend and control their epidemics? In this course, we will consider such questions through a close reading of several plague tales in the 19th and 20th century. Students in this course will also learn some basic literary critical terms, concepts, and analytical methods, to analyze literary texts.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
文学作品の精読を通して、英文読解力の向上を図るとともに、疫病と人間の関係性を考える。
Through a close reading of literary texts, students in this course will improve their English reading skills and think about the relationship between plagues and mankind.
人類の歴史は疫病との闘争であった。人類は疫病という目に見えない存在に対していかに反応し、その存在をいかに理解し、制御しようとしてきたのだろうか。本講では、19世紀と20世紀の代表的な疫病物語の精読を通して、コロナ禍の今、そのような問題について考えてみたい。同時に、基本的な文学批評の用語、概念、分析方法を学び、文学作品を批評的に読む方法についても考えてみたい。
Mankind has been engaged in a ceaseless struggle with plagues. How has mankind reacted to invisible plagues and tried to comprehend and control their epidemics? In this course, we will consider such questions through a close reading of several plague tales in the 19th and 20th century. Students in this course will also learn some basic literary critical terms, concepts, and analytical methods, to analyze literary texts.
1 | イントロダクション・発表担当者の決定 |
2 | Jack London, "The Scarlet Plague" を読む(1) |
3 | Jack London, "The Scarlet Plague" を読む(2) |
4 | Jack London, "The Scarlet Plague" を読む(3) |
5 | Jack London, "The Scarlet Plague" を読む(4) |
6 | Jack London, "The Scarlet Plague" を読む(5) |
7 | Jack London, "The Scarlet Plague" を読む(6) |
8 | Katherine Anne Porter, "Pale Horse, Pale Rider" を読む(1) |
9 | Katherine Anne Porter, "Pale Horse, Pale Rider" を読む(2) |
10 | Katherine Anne Porter, "Pale Horse, Pale Rider" を読む(3) |
11 | Katherine Anne Porter, "Pale Horse, Pale Rider" を読む(4) |
12 | Katherine Anne Porter, "Pale Horse, Pale Rider" を読む(5) |
13 | Katherine Anne Porter, "Pale Horse, Pale Rider" を読む(6) |
14 | 総括・批評検討 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎週、事前に作品を精読して授業にのぞむこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 発表時の準備状況(30%) 質疑・討論による授業貢献度(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で読む作品はプリントで配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
参考文献は必要に応じて授業中に紹介する。 |