日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
自動登録/automatic registrationautomatic registration |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
モダニズムの「新しい伝記」を読む |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水4・D603/Wed.4・D603 Wed.4・D603 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EAL2313 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
AM037 |
As outlined in the curriculum map, this seminar is intended to familiarize students with the basic terms and methods of literary analysis. It takes up biography, an important facet of English literature. Students will learn how to locate a given text in its historical and cultural context and practice in producing a coherent argument that examines a literary text from a specific thematic perspective by composing a term paper.
Early twentieth century was not just the age of experimental novels and poems. Behind the scene, a change also came over the genre of biography. This seminar will focus on an example of the so-called 'new biography' and a 'metabiography', which in a way parodies the new mode of life writing.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
イギリス文学の重要なジャンルの1つである伝記を題材に取り、カリキュラム・マップが目標に定める「文学研究の基礎となる専門用語と分析方法」の修得を目指します。各作品を歴史的・文化的背景に位置付けつつ、特定のテーマに沿ってテクストを分析し、首尾一貫した議論にまとめるすべを学び、最終的にはレポート作成を実践します。
As outlined in the curriculum map, this seminar is intended to familiarize students with the basic terms and methods of literary analysis. It takes up biography, an important facet of English literature. Students will learn how to locate a given text in its historical and cultural context and practice in producing a coherent argument that examines a literary text from a specific thematic perspective by composing a term paper.
20世紀初頭、実験的な小説や詩が数多く出版される傍らで、伝記文学にも転機が訪れていました。本授業では、「ヴィクトリア朝的」因習からの決別を宣言した「新しい伝記」の一例と、この新機軸のパロディとも捉えられる「メタ伝記」を一篇ずつ取り上げ、教室全体でこれらを丹念に分析していきます。
Early twentieth century was not just the age of experimental novels and poems. Behind the scene, a change also came over the genre of biography. This seminar will focus on an example of the so-called 'new biography' and a 'metabiography', which in a way parodies the new mode of life writing.
1 | イントロダクション |
2 | Lytton Strachey, 'Florence Nightingale' (1) + 'Preface' to Eminent Victorians |
3 | Lytton Strachey, 'Florence Nightingale' (2) |
4 | Lytton Strachey, 'Florence Nightingale' (3) |
5 | Lytton Strachey, 'Florence Nightingale' (4) |
6 | Virginia Woolf, Flush: A Biography (1) |
7 | Virginia Woolf, Flush: A Biography (2) |
8 | Virginia Woolf, Flush: A Biography (3) |
9 | Virginia Woolf, Flush: A Biography (4) |
10 | Virginia Woolf, Flush: A Biography (5) |
11 | Virginia Woolf, Flush: A Biography (6) |
12 | Virginia Woolf, Flush: A Biography (7) |
13 | 【ワークショップ】論文・レポートの書き方 |
14 | 最終レポート提出、まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
受講者は全員授業前にテクストの該当部分を精読し、わからない箇所(語彙・構文などの英語に関する問題から、話の流れや特定の事物への言及などの内容にかかわる疑問に至るまで、どのようなものでも)は授業中に解決できるようにメモしてきてください。また、重要だと思った部分についても、授業中にクラス全体と共有できるように記録してきてください。
発表担当時には、事前に指示された通りに個人、ないしグループで準備を進め、授業前にハンドアウトを提出してもらいます。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 発表(30%) 授業貢献(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Virginia Woolf | Flush | Oxford University Press | 2009 | 9780199539291 |
その他 (Others) | |||||
指定教科書以外の資料はプリントを配布します。 |