日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
その他/other registrationother registration |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
『オセロー』の批評的・演劇的受容 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火3・A101/Tue.3・A101 Tue.3・A101 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EAL3813 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
AM104 |
In this course, students will carry out such various activities as listed below on Othello, the play that students read in the spring term, through which they will examine the play further from multiple angles and deepen their critical understanding of it:
(1) To read critical essays on the play.
(2) To watch performance videos and film versions of the play and have discussions about them.
(3) To form groups so that each group may make a drama-reading presentation based on the group's interpretation of the play.
Since theatre is a performing art that is completed only when it is staged, an understanding of a dramatic work cannot be deepened without examining the phases of its performance and reception. In the case of Othello, the theatrical practice of white actor playing Othello in blackface, which has been practised for a long time since the play's premiere, has been called into question in the later periods. In this seminar, students will read critical essays on Othello, view several performances and adaptations of the play, and discuss the modernity of Othello, mainly through group discussions. Finally, each group will give a group presentation expressing their interpretation of the work, including an actual performance of a scene/scenes from Othello.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
この授業では、春学期に精読した『オセロー』に関する以下のような多様なアクティヴィティを行い、作品を多角的に考察し、作品についての批評的理解をさらに深める。
(1)作品の批評を読解する。
(2)現代における上演や映画版などの映像作品を鑑賞し、それについて議論する。
(3)グループごとに、各グループの解釈に基づいたドラマ・リーディングの最終プレゼンテーションを行う。
In this course, students will carry out such various activities as listed below on Othello, the play that students read in the spring term, through which they will examine the play further from multiple angles and deepen their critical understanding of it:
(1) To read critical essays on the play.
(2) To watch performance videos and film versions of the play and have discussions about them.
(3) To form groups so that each group may make a drama-reading presentation based on the group's interpretation of the play.
演劇が上演されて初めて完成するパフォーミング・アーツである以上、上演や受容の位相を抜きにして作品の理解が真に深まることはない。例えば『オセロー』においては、初演以来長きにわたって行われてきた、白人が黒塗りをしてオセローを演じる演劇的慣行が、時代を経るにつれて問題視されるなど、作品解釈と上演史を切り離して考えることはできない。
この演習では、『オセロー』に関する論文を読み、またこの作品に着想を得たアダプテーション作品や上演を多数鑑賞したうえで、グループ・ディスカッションを中心に『オセロー』が持つ現代性について考察していく。最終的には、各グループが『オセロー』の一場面を実際に上演することを含む、自分たちの解釈を表現するグループ発表を行う。
Since theatre is a performing art that is completed only when it is staged, an understanding of a dramatic work cannot be deepened without examining the phases of its performance and reception. In the case of Othello, the theatrical practice of white actor playing Othello in blackface, which has been practised for a long time since the play's premiere, has been called into question in the later periods. In this seminar, students will read critical essays on Othello, view several performances and adaptations of the play, and discuss the modernity of Othello, mainly through group discussions. Finally, each group will give a group presentation expressing their interpretation of the work, including an actual performance of a scene/scenes from Othello.
1 | イントロダクション |
2 | 『オセロー』の批評読解 |
3 | 鑑賞とディスカッションーーオーソン・ウェルズ監督『オセロー』(1952) |
4 | 鑑賞とディスカッションーーローレンス・オリヴィエ監督『オセロー』(1965) |
5 | 鑑賞とディスカッションーージョナサン・ミラー演出『オセロー』(1981) |
6 | 鑑賞とディスカッションーーウィルソン・ミラン演出『オセロー』(2007) |
7 | 発表会準備(1) |
8 | 発表会準備(2) |
9 | 鑑賞とディスカッションーー蜷川幸雄演出『オセロー』(2007) |
10 | 発表会準備(3) |
11 | 上演発表会(1) |
12 | 上演発表会(2) |
13 | 発表会のフィードバック・セッション |
14 | 全体のまとめとレポート作成に向けて |
授業ではグループ・ワークやグループディスカッションを重視するため、全員が取り扱う作品に関する資料や関連する作品の情報を調べるなど、授業内で自分の意見を述べる事前準備をして、授業に臨むこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 通常時の授業時における貢献およびグループ発表会への参加(60%) |
備考 (Notes) | ||
履修者は、必ずグループ発表会に参加をすることが求められます。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | William Shakespeare 著/笹山隆編注 | Othello | 大修館書店 | 1989 | 9784469142581 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜、授業中に指示する。 |
授業に関する諸連絡等はCanvas-LMSを通じて行う。