日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
その他/other registrationother registration |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
19世紀アメリカ文学研究 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月3/Mon.3 Mon.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EAL3813 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
Students in this course will improve their reading comprehension skills through conducting an intensive reading of American literary works and build their interpretations with a conscious understanding of the work's background, historical period, and literary context.
In this class, we will read Mark Twain’s Adventures of Huckleberry Finn (1885). Some might think that this work, which features a boy as a protagonist, is an adventure story intended only for children. However, it engages with the problem of slavery in antebellum America, the politically controversial issue that eventually drove the nation to the Civil War. This novel also addresses various topics such as the relationship between the community and the individual, Huck’s sense of loneliness, and the obsession with innocence, the issues that help us better understand nineteenth-century America at large. Furthermore, as the figure of the "boy" in American literature symbolizes the new, young nation of America, any understanding of this novel leads to a meditation about what “America” means.
Since this seminar will be offered in two consecutive classes, students are expected to read at the rate of about more than 25 pages per week to complete the reading of this lengthy work. Students are expected to develop the ability to express themselves through writing a response paper to be submitted each week.
1 | イントロダクション |
2 | Adventures of Huckleberry Finn読解 |
3 | Adventures of Huckleberry Finn読解 |
4 | Adventures of Huckleberry Finn読解 |
5 | Adventures of Huckleberry Finn読解 |
6 | Adventures of Huckleberry Finn読解 |
7 | Adventures of Huckleberry Finn読解 |
8 | Adventures of Huckleberry Finn読解 |
9 | Adventures of Huckleberry Finn読解 |
10 | Adventures of Huckleberry Finn読解 |
11 | Adventures of Huckleberry Finn読解 |
12 | Adventures of Huckleberry Finn読解 |
13 | 批評読解 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
*学生主体のディスカッションが授業の中心となるので、毎回の授業準備を怠らないこと。積極的に発言する姿勢が求められる。
*英語が難解なテクストなので、辞書を丹念に引きながら原文テクストを読むなど、英語の学習に対して忍耐強く、積極的な姿勢が求められる。
*毎週300字程度のレスポンスペーパーの提出を義務付ける。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 毎週のレスポンス・ペーパー(30%) 発表(15%) ディスカッションへの貢献度、授業への取り組み(15%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Mark Twain | Adventures of Huckleberry Finn | Norton | 2021 | 9780393284164 |
その他 (Others) | |||||
テクストは必ず指定の版を入手すること。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
参考文献は授業内で指示する。 |
全回の出席を前提とするので、欠席の際は理由を添えて事前に申し出ること。
アメリカ文学の精読を通じ、語学的に正確に読解することはもちろん、作品の背後にある歴史的・文化的コンテクストに留意しながら作品解釈することを目指す。
Students in this course will improve their reading comprehension skills through conducting an intensive reading of American literary works and build their interpretations with a conscious understanding of the work's background, historical period, and literary context.
【本演習は演習B10とセットで開講される半期完結の授業(週2コマ、4単位)であり、2単位のみの履修はできないので注意すること】
アメリカ文学の古典であるMark Twain, Adventures of Huckleberry Finn (1885)を読解する。Twainのもう一つの著名作であるThe Adventures of Tom Sawyerと同様、10代前半の少年を主人公に据えた本作は、ややもすると児童向けの冒険譚と一般には思われがちである。しかし、本作にはアメリカの宿痾とも言える奴隷制が書き込まれているのみならず、共同体と個人の関係性、主人公ハックの孤独、無垢へのオブセッションなど、アメリカという国を考える上でのさまざまな要素が詰め込まれている。アメリカ文学においては「少年」という造形自体が新しい国家アメリカを象徴するものであり、本作を味読することはすなわち「アメリカ」について熟考することにほかならない。
本演習は二コマ連続で開講されるため、毎週25ページ以上のペースで読み進めることとし、いささか長大な本作品を完読したい。受講生には、毎週提出のレスポンス・ペーパーの執筆を通じて、読んで考えたことを論理的に言語化する能力を身につけてもらう。
In this class, we will read Mark Twain’s Adventures of Huckleberry Finn (1885). Some might think that this work, which features a boy as a protagonist, is an adventure story intended only for children. However, it engages with the problem of slavery in antebellum America, the politically controversial issue that eventually drove the nation to the Civil War. This novel also addresses various topics such as the relationship between the community and the individual, Huck’s sense of loneliness, and the obsession with innocence, the issues that help us better understand nineteenth-century America at large. Furthermore, as the figure of the "boy" in American literature symbolizes the new, young nation of America, any understanding of this novel leads to a meditation about what “America” means.
Since this seminar will be offered in two consecutive classes, students are expected to read at the rate of about more than 25 pages per week to complete the reading of this lengthy work. Students are expected to develop the ability to express themselves through writing a response paper to be submitted each week.
1 | イントロダクション |
2 | Adventures of Huckleberry Finn読解 |
3 | Adventures of Huckleberry Finn読解 |
4 | Adventures of Huckleberry Finn読解 |
5 | Adventures of Huckleberry Finn読解 |
6 | Adventures of Huckleberry Finn読解 |
7 | Adventures of Huckleberry Finn読解 |
8 | Adventures of Huckleberry Finn読解 |
9 | Adventures of Huckleberry Finn読解 |
10 | Adventures of Huckleberry Finn読解 |
11 | Adventures of Huckleberry Finn読解 |
12 | Adventures of Huckleberry Finn読解 |
13 | 批評読解 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
*学生主体のディスカッションが授業の中心となるので、毎回の授業準備を怠らないこと。積極的に発言する姿勢が求められる。
*英語が難解なテクストなので、辞書を丹念に引きながら原文テクストを読むなど、英語の学習に対して忍耐強く、積極的な姿勢が求められる。
*毎週300字程度のレスポンスペーパーの提出を義務付ける。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 毎週のレスポンス・ペーパー(30%) 発表(15%) ディスカッションへの貢献度、授業への取り組み(15%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Mark Twain | Adventures of Huckleberry Finn | Norton | 2021 | 9780393284164 |
その他 (Others) | |||||
テクストは必ず指定の版を入手すること。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
参考文献は授業内で指示する。 |
全回の出席を前提とするので、欠席の際は理由を添えて事前に申し出ること。