日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
その他/other registrationother registration |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
ヴァージニア・ウルフ『オーランドー』を読む |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火5・7251/Tue.5・7251 Tue.5・7251 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EAL3813 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
AM122 |
As outlined in the curriculum map, this seminar aims at consolidating the knowledge and methods of the relevant academic discipline in order to enable students to practice various research activities, including discussion, presentation, and essay composition. Specifically, it focuses on a canonical interwar novel and encourages students to construct an original argument. It is hoped that the seminar further refines students' analytical skills.
As an ironical 'chronicle' of the life of the eponymous protagonist of the story, Orlando (1928) recounts the strange fate of a beautiful and noble Elizabethan youth. It is at once a historical novel, a parody of biography, and a playful investigation into the issues of gender—a 'twin' of A Room of One's Own (1929). This seminar will focus on this at once serious and playful work. Students will be required to closely examine the text and to write a term paper.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
カリキュラム・マップにあるように、該当する学問領域の「知識と方法論を総合し、議論・発表・レポート作成など」の「研究を実践できるようになる」ことを目指します。具体的には、戦間期を代表する長編小説の1つを精読し、独自の視点に基づく議論の構築を行うことで、高度な文学作品の分析能力を養います。
As outlined in the curriculum map, this seminar aims at consolidating the knowledge and methods of the relevant academic discipline in order to enable students to practice various research activities, including discussion, presentation, and essay composition. Specifically, it focuses on a canonical interwar novel and encourages students to construct an original argument. It is hoped that the seminar further refines students' analytical skills.
エリザベス一世の治世に高貴な美少年として生きる主人公の数奇な運命を(ある意味アイロニカルに)辿る『オーランドー』(1928)は、英国の歴史絵巻であると同時に「伝記」のパロディであり、また『自分ひとりの部屋』(1929)と対をなすジェンダーの問題に分け入った書でもあります。本授業では、この遊び心とシリアスな問題意識に満ちた作品を丹念に分析し、議論とレポート執筆に取り組みます。
As an ironical 'chronicle' of the life of the eponymous protagonist of the story, Orlando (1928) recounts the strange fate of a beautiful and noble Elizabethan youth. It is at once a historical novel, a parody of biography, and a playful investigation into the issues of gender—a 'twin' of A Room of One's Own (1929). This seminar will focus on this at once serious and playful work. Students will be required to closely examine the text and to write a term paper.
1 | イントロダクション |
2 | 作品読解(1) |
3 | 作品読解(2) |
4 | 作品読解(3) |
5 | 作品読解(4) |
6 | 作品読解(5) |
7 | 作品読解(6) |
8 | 映画鑑賞・分析(Orlando) |
9 | 作品読解(7) |
10 | 作品読解(8) |
11 | 作品読解(9) |
12 | 作品読解(10) |
13 | 作品読解(11) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
受講者は全員授業前にテクストの該当部分を精読し、わからない箇所(語彙・構文などの英語に関する問題から、話の流れや特定の事物への言及などの内容にかかわる疑問に至るまで、どのようなものでも)は授業中に解決できるようにメモしてきてください。また、重要だと思った部分についても、授業中にクラス全体と共有できるように記録してきてください。
発表担当時には、事前に指示された通りに個人、ないしグループで準備を進め、授業前にハンドアウトを提出してもらいます。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 発表(30%) 授業貢献(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Virginia Woolf | Orlando | Oxford University Press | 2014 | 9780199650736 |