日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AN316/AN316AN316 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
ドイツのユダヤ系文化 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木3/Thu.3 Thu.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
GRL3800 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
Focusing on Jewish Germans who lived in the late 19th century and early 20th century, this lecture aims to understand their ideas generated in the experiences of assimilation, symbiosis, and diaspora.
The first half of this lecture will give an overview of the history of assimilation and symbiosis from the 19th century to World War I. In the second half of this lecture we will focus on biographies and thoughts of representative intellectuals (such as S. Kracauer, W. Benjamin, E. Bloch)leaving Germany as exiles.
1 | オリエンテーション |
2 | ドイツとユダヤ:同化と共生(1) |
3 | ドイツとユダヤ:同化と共生(2) |
4 | 世紀転換期から第一次世界大戦まで(1) |
5 | 世紀転換期から第一次世界大戦まで(2) |
6 | 世紀転換期から第一次世界大戦まで(3) |
7 | ドイツ革命からヴァイマル共和国時代(1) |
8 | ドイツ革命からヴァイマル共和国時代(2) |
9 | ドイツ革命からヴァイマル共和国時代(3) |
10 | 亡命者たちの伝記と思想(1) |
11 | 亡命者たちの伝記と思想(2) |
12 | 亡命者たちの伝記と思想(3) |
13 | 亡命者たちの伝記と思想(4) |
14 | 亡命者たちの伝記と思想(5) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業で取り上げた文献は、図書館などを利用して可能な限り読むこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
リアクションペーパー(40%) 最終課題(40%) 授業への参加度(20%) |
備考 (Notes) | ||
正当な理由なく三回以上欠席した場合、成績評価の対象としない。なお、講義内容と計画は多少の変更の可能性もある。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリントを配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業中に指示する。 |
初回の授業には必ず出席すること。
19世紀後半から20世紀前半の時代を生きたユダヤ系ドイツ人たちに焦点を当て、同化、共生、そして離散の経験の中で生み出された彼らの思想への理解を深める。
Focusing on Jewish Germans who lived in the late 19th century and early 20th century, this lecture aims to understand their ideas generated in the experiences of assimilation, symbiosis, and diaspora.
近代ドイツでは、反ユダヤ主義の脅威に晒されながらも、ドイツとユダヤの共生の文化が育まれた。しかし第一次世界大戦のドイツの敗北とナチズムの台頭により、ユダヤ人たちは亡命=離散への道を辿る。講義では、19世紀から第一次大戦までの、同化と共生の流れを概観した後、亡命者となってドイツを離れていく個々の人々(例えばクラカウアー、ベンヤミン、ブロッホなど)の伝記と思想を読解する。
The first half of this lecture will give an overview of the history of assimilation and symbiosis from the 19th century to World War I. In the second half of this lecture we will focus on biographies and thoughts of representative intellectuals (such as S. Kracauer, W. Benjamin, E. Bloch)leaving Germany as exiles.
1 | オリエンテーション |
2 | ドイツとユダヤ:同化と共生(1) |
3 | ドイツとユダヤ:同化と共生(2) |
4 | 世紀転換期から第一次世界大戦まで(1) |
5 | 世紀転換期から第一次世界大戦まで(2) |
6 | 世紀転換期から第一次世界大戦まで(3) |
7 | ドイツ革命からヴァイマル共和国時代(1) |
8 | ドイツ革命からヴァイマル共和国時代(2) |
9 | ドイツ革命からヴァイマル共和国時代(3) |
10 | 亡命者たちの伝記と思想(1) |
11 | 亡命者たちの伝記と思想(2) |
12 | 亡命者たちの伝記と思想(3) |
13 | 亡命者たちの伝記と思想(4) |
14 | 亡命者たちの伝記と思想(5) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業で取り上げた文献は、図書館などを利用して可能な限り読むこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
リアクションペーパー(40%) 最終課題(40%) 授業への参加度(20%) |
備考 (Notes) | ||
正当な理由なく三回以上欠席した場合、成績評価の対象としない。なお、講義内容と計画は多少の変更の可能性もある。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリントを配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業中に指示する。 |
初回の授業には必ず出席すること。