日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AT102/AT102AT102 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
〈伝承〉をよむ |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金4・6408/Fri.4・6408 Fri.4・6408 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
JAL2310 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
AT102 |
Through investigating the world of “denshō” (myths, legends, and other stories), students will grapple with the multi-faceted nature of Japanese culture, while acquiring basic skills at assembling sources, conducting research, and giving presentations.
Readings in “denshō”: Animals
In this seminar students will consider a variety of premodern “denshō” (myths, legends, folk tales, and other stories). The instructor will assign an overall theme, and students will choose a topic or smaller theme within that framework to focus on, collecting and reading relevant materials across genres and time periods. This semester students will give presentations on “denshō” about animals.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
〈伝承〉世界の探求を通して、日本文化の多様性について考えるとともに、基本的な資料の集め方、調べ方、発表の仕方を修得する。
Through investigating the world of “denshō” (myths, legends, and other stories), students will grapple with the multi-faceted nature of Japanese culture, while acquiring basic skills at assembling sources, conducting research, and giving presentations.
テーマ「〈伝承〉をよむ―動物編」
本演習では、前近代の神話、伝説、昔話などにみえる様々な〈伝承〉について考察する。あらかじめ全体のテーマを設定し、受講生はその枠組みの中で各自小テーマを決め、ジャンルや時代を横断しながら、資料の収集、読解を行う。今学期は、「動物」に関する〈伝承〉について発表してもらう。
Readings in “denshō”: Animals
In this seminar students will consider a variety of premodern “denshō” (myths, legends, folk tales, and other stories). The instructor will assign an overall theme, and students will choose a topic or smaller theme within that framework to focus on, collecting and reading relevant materials across genres and time periods. This semester students will give presentations on “denshō” about animals.
1 | ガイダンス |
2 | 〈伝承〉をよむための基礎知識 |
3 | 教員によるサンプル発表 |
4 | 受講生による発表と合評1 |
5 | 受講生による発表と合評2 |
6 | 受講生による発表と合評3 |
7 | 受講生による発表と合評4 |
8 | 受講生による発表と合評5 |
9 | 受講生による発表と合評6 |
10 | 受講生による発表と合評7 |
11 | 受講生による発表と合評8 |
12 | 受講生による発表と合評9 |
13 | 受講生による発表と合評10 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
発表に関しては、事前に入念な準備を行い、発表後はそれをもとに最終レポート(3000字以上)を作成する。他の受講生の発表に対しては、自分なりに調査・検討した上でコメントを提出する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表内容(40%) 受講態度(30%) 最終レポート(Final Report)(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に説明する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に紹介する。 |
・詳しい授業の進め方については、初回の授業時に説明する。
・授業に関する情報は、BlackboardやCanvas LMSに掲載するので、受講前に確認すること。