日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
AT116/AT116AT116 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
近世辞書を活用して『しみのすみか物語』を読む |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水2・9303/Wed.2・9303 Wed.2・9303 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
JAL2410 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
AT116 |
1 To understand early modern pseudo-classical texts.
2 To understand early modern dictionaries.
3 To learn how to utilize early modern dictionaries.
4 To be able to evaluate early modern pseudo-classical texts from early modern dictionaries and to be able to evaluate early modern dictionaries from early modern pseudo-classical texts.
In this class, we will read "Shimi no Sumika Monogatari," a collection of pseudo-classical laughter stories written in the early modern period, while making use of early modern dictionaries. Specifically, the main focus will be to examine the extent to which early modern dictionaries compiled by the same author can be utilized in reading the early modern pseudo-classical text. Rather than the reading of the funny stories and their literary characteristics, we will examine their relationship with dictionaries and classical word examples, as well as their stylistic and syntactic features. In doing so, we will also compare and contrast various indexes and corpora. Students will be assigned a person in charge of each short story and will be expected to give a specific presentation, showing the results of the comparison with examples from early modern dictionaries and corpora. An overview of early modern dictionaries, "Shimi no Sumika Monogatari" and its author, Masamochi Ishikawa, will be given in the first few sessions.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
1 近世擬古文について理解する。
2 近世辞書について理解する。
3 近世辞書の活用の仕方を学ぶ。
4 近世擬古文を近世辞書から評価し、近世辞書を近世擬古文から評価できるようになる。
1 To understand early modern pseudo-classical texts.
2 To understand early modern dictionaries.
3 To learn how to utilize early modern dictionaries.
4 To be able to evaluate early modern pseudo-classical texts from early modern dictionaries and to be able to evaluate early modern dictionaries from early modern pseudo-classical texts.
近世辞書を活用しながら、近世に書かれた擬古文笑話集『しみのすみか物語』を読み解く。具体的には、近世擬古文を読み進めるにあたって同一作者の編んだ近世辞書がどれほど活用できるのかを検証していくことがメインとなる。笑話の読み取りや文学的特徴よりも、辞書や古典語用例との関わり、文体的特徴や構文的特徴などを考察することになる。その際、各種索引やコーパスについても比較検討していく。受講者は、短い一話ごとに担当者を決めて、近世辞書の用例やコーパスとの比較結果を示した上で、具体的に発表することが求められる。近世辞書や『しみのすみか物語』、作者石川雅望については、最初の数回で概説する。
In this class, we will read "Shimi no Sumika Monogatari," a collection of pseudo-classical laughter stories written in the early modern period, while making use of early modern dictionaries. Specifically, the main focus will be to examine the extent to which early modern dictionaries compiled by the same author can be utilized in reading the early modern pseudo-classical text. Rather than the reading of the funny stories and their literary characteristics, we will examine their relationship with dictionaries and classical word examples, as well as their stylistic and syntactic features. In doing so, we will also compare and contrast various indexes and corpora. Students will be assigned a person in charge of each short story and will be expected to give a specific presentation, showing the results of the comparison with examples from early modern dictionaries and corpora. An overview of early modern dictionaries, "Shimi no Sumika Monogatari" and its author, Masamochi Ishikawa, will be given in the first few sessions.
1 | ガイダンス |
2 | 講義:石川雅望について |
3 | 講義:『雅言集覧』の特徴および使い方 |
4 | 講義:コーパスや索引類の使い方 |
5 | 発表の仕方や内容を考える |
6 | 受講生の発表① |
7 | 受講生の発表② |
8 | 受講生の発表③ |
9 | 受講生の発表④ |
10 | 受講生の発表⑤ |
11 | 受講生の発表⑥ |
12 | 受講生の発表⑦ |
13 | 受講生の発表⑧ |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
発表者以外も該当箇所はしっかり読み、論点を予想・整理しながら臨むこと。
崩し字に挑戦したい受講生は、もし初学者であればある程度まとまって自学自習も進めること。その方法は授業中にも説明するが、活字と崩し字を比較していくことが大切。
近世辞書、コーパス、索引類などは使い慣れることが大切なので、予習復習を通じて自発的に色々な対象について引いてみること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 発表内容(40%) 質疑への参加状況(20%) |
備考 (Notes) | ||
最終レポートは、発表内容についてまとめ直す形+αです。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
崩し字 https://www.wul.waseda.ac.jp/kotenseki/html/he13/he13_02102/index.html 活字 https://dl.ndl.go.jp/pid/921885/1/5 などについて、受講生の学修状況を見て読み進めて行きます。必要に応じてダウンロードしたり印刷したりしておいてください。ただし、初回に全てのページを印刷して持参するような必要は全くありません。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
https://websv.aichi-pref-library.jp/wahon/detail/84.html を参照の事。授業中に適宜紹介していきます。 |