日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学部/College of ArtsCollege of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
その他/other registrationother registration |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
「古典」との繋がり方を考える |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金4・6409/Fri.4・6409 Fri.4・6409 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
PCW3810 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
AU125 |
The goals of this course are to
・gain one's own perspective on the significance of the “classics” for modern people,
・be able to analyze the contents of “classic” texts from an original perspective.
Using a book designed to spread awareness of the significance of the “classics” among young people as a guide, we will examine the effectiveness of this attempt by comparing it with actual “classic” texts. Through this process, the participants will deepen their ideas about the significance of the “classics” and how they are connected to people today.
In the end, each student will select a “classic” and express his/her own reflection on its significance in the form of an essay.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
この授業の到達目標は以下のとおり。
・現代人にとっての「古典」の意義について自分自身の視座を獲得する。
・「古典」テクストの内容について、独自の着眼から分析できるようになる。
The goals of this course are to
・gain one's own perspective on the significance of the “classics” for modern people,
・be able to analyze the contents of “classic” texts from an original perspective.
「古典」の意義についての認識を若年層に広めるために企画された書物をガイド役としながら、実際の「古典」テクストと照らし合わせてその試みの有効性を検証する。その作業を通じて、「古典」の意義やそれと現代人との繋がり方について考えを深めていく。
最終的には受講者それぞれが一つの「古典」を選定し、その意義についての考察を論文形式で表現することを目指す。
Using a book designed to spread awareness of the significance of the “classics” among young people as a guide, we will examine the effectiveness of this attempt by comparing it with actual “classic” texts. Through this process, the participants will deepen their ideas about the significance of the “classics” and how they are connected to people today.
In the end, each student will select a “classic” and express his/her own reflection on its significance in the form of an essay.
1 | イントロダクション |
2 | 総説、「古典」をめぐる問い |
3 | 発表と議論(1):『古事記』 |
4 | 発表と議論(2):『論語』 |
5 | 発表と議論(3):『老子』 |
6 | 発表と議論(4):『真理のことば(ダンマパダ)』 |
7 | 発表と議論(5):『ヒトーパデーシャ』 |
8 | 発表と議論(6):『トーラー』(『旧約聖書』の最初の五書) |
9 | 発表と議論(7):『ゴルギアス』 |
10 | 発表と議論(8):『方法序説』 |
11 | 発表と議論(9):自由研究(1) |
12 | 発表と議論(10):自由研究(2) |
13 | 発表と議論(11):自由研究(3) |
14 | 総括、論文作成相談 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
発表のための準備学習(発表担当者)
各回で扱う教材についての予習(全員)
宿題が課された場合は、その作成。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表(40%) 授業参加度(討論参加,提出物についてポイントを加算)(30%) 最終レポート(Final Report)(30%) |
備考 (Notes) | ||
各要素は必須とする。75%以上の出席がなければ単位修得できない。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 小島毅編著 | 『知の古典は誘惑する』 | 岩波書店 | 2018 | 9784005008759 |
その他 (Others) | |||||
その他はコピーを配付する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 逸身喜一郎ほか編 | 『古典について、冷静に考えてみました』 | 岩波書店 | 2016 | 9784000229500 |
2 | 池田亀鑑 | 『古典学入門』 | 岩波書店 | 1991 | 9784003318412 |
3 | 吉川幸次郎 | 『古典について』 | 講談社 | 2021 | 9784065231807 |
その他 (Others) | |||||
倉野憲司校注『古事記』岩波書店、1963年、9784003000113 蓮田善明訳『現代語訳 古事記』岩波書店、2013年、9784006022266 金谷治訳注『論語』岩波書店、1999年、9784003320211 蜂屋邦夫訳注『老子』岩波書店、2008年、9784003320518 中村元訳『ブッダの真理のことば 感興のことば』岩波書店、1978年、9784003330210 ナーラーヤナ(金倉円照・北川秀則訳)『ヒトーパデーシャ』岩波書店、1968年、9784003206119 聖書協会共同訳『聖書 : 旧約聖書続編付き : 引照・注付き』、日本聖書協会、2018年、9784820213420 プラトン(加来彰俊訳)『ゴルギアス』岩波書店、1967年、9784003360125 デカルト(谷川多佳子訳)『方法序説』岩波書店、1997年、9784003361313 ほかは適宜紹介する。 |
授業形態は基本的に発表とそれにもとづくクラス内での議論による。クラス状況に応じて発表の形態は適宜工夫する。
宿題や最終レポートの提出にCanvas LMSを用いる。