日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
経営学部/College of BusinessCollege of Business |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
BT024/BT024BT024 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
持続的に価値を共創するための理論と実践 (Theory and practice to co-create values sustainably) |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
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校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水3・9号館大/Wed.3・Bldg.9 L Wed.3・Bldg.9 L |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BUS2200 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
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履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
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オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
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備考/ NotesNotes |
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テキスト用コード/ Text CodeText Code |
BT024 |
A company must continuously create new values. In order to do so, business strategy clarifies what the company should do. In order to formulate a business strategy, it is necessary to analyze the company's external environment and internal factors, and to create a narrative to realize the management purpose (raison detre) and philosophy (mission, vision, and values). In this course, we will learn about major theories and frameworks of business strategy and apply them to cases to gain knowledge that will be useful in practice in the corporate world.
In this course, students will learn basic theories and frameworks of business strategy and gain practical experience in their application through case studies. The first half of each session will be the lecture of the theories and frameworks, and the second half will be the case studies. By using the theories and frameworks in in-class group work, students will be able to analyze and plan practical strategies. Students are required to do pre-assignments before the class and reaction papers after class to maximize the learning effect.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
企業は、新たな価値を持続的に生み出さなければならない。その際、企業が何をすべきかを明らかにするのが経営戦略である。経営戦略を立てるには、企業の外部環境や内部要因の分析と、パーパス(企業の存在意義)と経営理念(ミッション・ビジョン・バリュー)の実現に向かう物語り(ナラティブ)が必要となる。本授業では経営戦略の代表的な理論とフレームワークを学び、それらを事例に当てはめてみることを通して、企業現場での実践に役立つ知識を得ることを目標とする。
A company must continuously create new values. In order to do so, business strategy clarifies what the company should do. In order to formulate a business strategy, it is necessary to analyze the company's external environment and internal factors, and to create a narrative to realize the management purpose (raison detre) and philosophy (mission, vision, and values). In this course, we will learn about major theories and frameworks of business strategy and apply them to cases to gain knowledge that will be useful in practice in the corporate world.
本授業では、経営戦略の代表的な理論とフレームワークを学び、事例研究を通してその利用の仕方を実践的に経験する。各回の授業は、前半で理論やフレームワークなどを解説し、後半で事例の研究をグループワークで行う。授業内のグループワークで理論やフレームワークを実際に使ってみることにより、実践的な戦略の分析や立案を行い学びを促進する。学生は、授業前に事前課題を行い、授業後にリアクションペーパーを行うことで、学習効果の向上を狙う。
In this course, students will learn basic theories and frameworks of business strategy and gain practical experience in their application through case studies. The first half of each session will be the lecture of the theories and frameworks, and the second half will be the case studies. By using the theories and frameworks in in-class group work, students will be able to analyze and plan practical strategies. Students are required to do pre-assignments before the class and reaction papers after class to maximize the learning effect.
1 | イントロダクション:経営戦略の目的と目標は何か |
2 | 外部環境:マクロ分析(PEST分析、など) |
3 | 外部環境:ミクロ分析(Five Forces分析、など) |
4 | 内部環境:リソースベースドビュー(VRIO分析、コアコンピタンス、など) |
5 | ゲストスピーカー(予定) |
6 | 外部x内部環境:SWOT分析、3C分析など |
7 | 外部x内部環境:イノベーションなど |
8 | 外部x内部環境:ネットワーク、ビジネス・エコシステムなど |
9 | 事例研究グループワーク:ビジネスモデル・キャンバスなど |
10 | 組織的知識創造1:SECI&場 |
11 | 組織的知識創造2:リーダーシップと全員経営 |
12 | ゲストスピーカー(予定) |
13 | まとめ:経営戦略論をどう使っていくか |
14 | 最終テスト |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業前に、テキストやケースに関する文献や新聞を読んだり映像を見たり、調査を行うなどの事前課題を行う。授業後にはリアクションペーパーを提出する。詳細は授業内に指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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平常点 (In-class Points) | 100 |
最終テスト(Final Test)(40%) 授業内貢献(グループワークを含む)(30%) 事前課題(15%) リアクション(15%) |
備考 (Notes) | ||
有意義な貢献をした学生には別途、加点する場合がある。最終テストが0点の場合は、その他の平常点に関わらず、単位を認めない。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 入山章栄 | 『世界標準の経営理論』 | ダイヤモンド社 | 2019 | 4478109575 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 野中郁次郎・竹内弘高 | 『知識創造企業: 新装版』 | 東洋経済新報社 | 2020 | 4492522328 |
2 | 野中郁次郎・竹内弘高 | 『ワイズ・カンパニー』 | 東洋経済新報社 | 2020 | 4492522301 |
その他 (Others) | |||||
その他は授業内で指示する。 |
授業内で指示する。