日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
経営学部/College of BusinessCollege of Business |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
自動登録/科目コード登録/自動登録/科目コード登録自動登録/科目コード登録 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
企業は、どう経営を国際化するのか |
授業形態/ Class FormatClass Format |
オンライン(一部対面)/Online (partially face-to-face)Online (partially face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金3/Fri.3 Fri.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
GBU2000 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
国際経営学科2年次は自動登録/左記以外は科目コード登録 |
Students will:
1) Learn what it means for a corporation to internationalize
2) Study the theoretical frameworks necessary to analyze the internationalization of corporations
3) Gain an understanding of the relationship between national differences and corporate strategies
What is needed for a corporation to expand overseas? Why is it that corporations that do not expand overseas are wrapped up in global competition anyways? What is different between us going on a vacation abroad, and going abroad for work, and how is it different? How and why are international management and domestic management different? What are the issues with national differences according to businesses?
Using these questions, students will broadly study and consider concrete cases and theoretical frameworks related to international management. Students will study and consider what it means for a business to globalize, and also what is necessary for a business to expand overseas using actual cases and theoretical frameworks.
1 | はじめに:経営とはなにか?国際経営論の前提としての「経営戦略論」 |
2 | 企業にとって,国の違いは何を意味するのか(1):正式な違い |
3 | 企業にとって,国の違いは何を意味するのか(2):見えない違い |
4 | 企業にとって,国の違いは何を意味するのか(3):ジレンマ |
5 | 企業は,違いをどう使えばよいか(1):モノの流れ(貿易) |
6 | 企業は,違いをどう使えばよいか(2):おカネとノウハウの流れ(直接投資) |
7 | 企業は,違いをどう使えばよいか(3):為替 |
8 | ミニテスト(1) |
9 | ゲストスピーカー・セッション |
10 | 違いを活かす戦略(1):経営戦略 |
11 | 違いを活かす戦略(2):市場参入戦略 |
12 | 違いを活かす戦略(3):製造・販売・人事 |
13 | ミニテスト(2) |
14 | 総括・ゲストスピーカーセッション |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
教科書を事前に読んで授業に臨むこと。Blackboardを使って予習・復習を行う。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
ミニテスト(1)(30%) ミニテスト(2)(30%) Blackboardによる復習(30%) クラス参加(授業内ディスカッションへの貢献)(10%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
Blackboard上に適宜,必要なテキストを紹介します。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Charles Hill & William Hernandez Requejo | Global Business Today | McGraw-Hill Irwin | 2022 | 126406750 |
ゲストスピーカーの都合により、ゲストスピーカー・セッションの日時が変更となる可能性があります。それに伴って、全体のスケジュールも変更になる可能性があります。初回の授業時に、この点を含めた詳しい授業内容について確認します。
4回程度の対面実施を予定しています。
1)企業が国際化する,とはどのようなことかについて知る
2)企業の国際化を分析するために必要な,理論的枠組みを学ぶ
3)国の違い(National Difference)と企業の戦略との間に,どのような関係があるかについて理解する
Students will:
1) Learn what it means for a corporation to internationalize
2) Study the theoretical frameworks necessary to analyze the internationalization of corporations
3) Gain an understanding of the relationship between national differences and corporate strategies
企業が海外に進出するとは,どのようなことなのか。海外に進出しない企業でもグローバル競争に巻き込まれるのは,なぜなのか。私たちが,旅行で海外へ行くのと,仕事で行くのとでは,なにがどう違うのか。国際経営と国内経営は何が,なぜ,どう違うのか。ビジネスにとって,国の違いのどのような点が問題となるのか。
これらの疑問をきっかけに,国際経営について,具体的な事例と理論的な枠組みを広く学びながら,考える。ビジネスがグローバル化するとは,どのようなことなのか,また,ビジネスを国際的に展開するために何が必要か,について,具体的な事例と理論的な枠組みを広く学びながら,考える。
What is needed for a corporation to expand overseas? Why is it that corporations that do not expand overseas are wrapped up in global competition anyways? What is different between us going on a vacation abroad, and going abroad for work, and how is it different? How and why are international management and domestic management different? What are the issues with national differences according to businesses?
Using these questions, students will broadly study and consider concrete cases and theoretical frameworks related to international management. Students will study and consider what it means for a business to globalize, and also what is necessary for a business to expand overseas using actual cases and theoretical frameworks.
1 | はじめに:経営とはなにか?国際経営論の前提としての「経営戦略論」 |
2 | 企業にとって,国の違いは何を意味するのか(1):正式な違い |
3 | 企業にとって,国の違いは何を意味するのか(2):見えない違い |
4 | 企業にとって,国の違いは何を意味するのか(3):ジレンマ |
5 | 企業は,違いをどう使えばよいか(1):モノの流れ(貿易) |
6 | 企業は,違いをどう使えばよいか(2):おカネとノウハウの流れ(直接投資) |
7 | 企業は,違いをどう使えばよいか(3):為替 |
8 | ミニテスト(1) |
9 | ゲストスピーカー・セッション |
10 | 違いを活かす戦略(1):経営戦略 |
11 | 違いを活かす戦略(2):市場参入戦略 |
12 | 違いを活かす戦略(3):製造・販売・人事 |
13 | ミニテスト(2) |
14 | 総括・ゲストスピーカーセッション |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
教科書を事前に読んで授業に臨むこと。Blackboardを使って予習・復習を行う。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
ミニテスト(1)(30%) ミニテスト(2)(30%) Blackboardによる復習(30%) クラス参加(授業内ディスカッションへの貢献)(10%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
Blackboard上に適宜,必要なテキストを紹介します。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Charles Hill & William Hernandez Requejo | Global Business Today | McGraw-Hill Irwin | 2022 | 126406750 |
ゲストスピーカーの都合により、ゲストスピーカー・セッションの日時が変更となる可能性があります。それに伴って、全体のスケジュールも変更になる可能性があります。初回の授業時に、この点を含めた詳しい授業内容について確認します。
4回程度の対面実施を予定しています。