日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
経営学部/College of BusinessCollege of Business |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
BT221/BT221BT221 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
ダイバーシティ・マネジメント~多様な人材の活用 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
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校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火5/Tue.5 Tue.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BUS3800 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
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履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
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オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
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備考/ NotesNotes |
1) In recent years, Japanese corporations have begun proactively taking in diverse personnel including woman and foreigners for business management (diversity management). Students will learn and consider these efforts and the background through cases.
2) Students will think about their job, career, and life while being exposed to the activities of business people in positions of leadership in various fields.
Which businesses are able to effectively utilize diverse personnel, and which ones are not? Why hasn’t Japan made use of women and foreigners? Have Japanese businesses started to change? In the rapidly changing, diverse global market, “diversity management” is essential to good management. We will have business people working on the forefront of their field introduce the significance of and efforts in diversity management, and present issues businesses face in practice. Students will conduct group work based on guest speeches, and deepen their own studies. Groups will present their thoughts, and share their understanding of management issues.
1 | はじめに |
2 | 経営学から見た組織のダイバーシティ・マネジメント |
3 | 日本企業が直面する,ダイバーシティ・マネジメントの課題(1)同じ能力を持つ人材が活用されないケース(講義) |
4 | 同(1)ディスカッション |
5 | 日本企業が直面する,ダイバーシティ・マネジメントの課題(2)多様な能力を采配できていないケース(講義) |
6 | 同(2)ディスカッション |
7 | 日本企業が直面する,ダイバーシティ・マネジメントの課題(3)異文化マネジメント(講義) |
8 | 同(3)ディスカッション |
9 | 日本企業が直面する,ダイバーシティ・マネジメントの課題(4)ワークライフ・バランス(講義) |
10 | 同(4)ディスカッション |
11 | 日本企業が直面する,ダイバーシティ・マネジメントの課題(5)経営戦略としてのダイバーシティ・マネジメント(講義) |
12 | 同(5)ディスカッション |
13 | グループ・プレゼンテーション |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
Blackboardを使って授業の事前と事後に課題が出されます。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(35%) グループ・プロジェクト(ディスカッション,プレゼンテーション)への参加・発表(35%) 出席とクラス参加(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 尾崎俊哉 | 『ダイバーシティ・マネジメント入門:経営戦略としての多様性』 | ナカニシヤ出版 | 2017 | 9784779511509 |
その他 (Others) | |||||
詳細は別途,授業内で紹介します |
テーマごとに,第一線の企業人をゲストスピーカーとしてお招きして,話題を提供していただきます。それを踏まえて翌週にグループディスカッションを行い,理解を深めます。企業人のスケジュールの関係上,授業計画に示すテーマの内容や順番が一部,変更になる可能性があります。初回の授業の際に詳しいスケジュールを確認します。
1)近年,日本企業も女性や外国人など多様な人材が活躍できる企業経営(ダイバーシティ・マネジメント)に積極的に取り組んでいる。取組みと背景について,事例を通じて学び,考える。
2)さまざまな分野でリーダーシップを発揮している企業人の活躍に触れながら,自分にとっての仕事やキャリア,人生について考える。
1) In recent years, Japanese corporations have begun proactively taking in diverse personnel including woman and foreigners for business management (diversity management). Students will learn and consider these efforts and the background through cases.
2) Students will think about their job, career, and life while being exposed to the activities of business people in positions of leadership in various fields.
どんな企業で多様な人材が活躍し,どんな企業では活躍しにくいのだろう。なぜ日本では女性や外国人などを活用してこなかったのか。日本企業も変わり始めたのだろうか。変化の激しい多様な世界市場で良い経営を行うには「ダイバーシティ・マネジメント」が欠かせない。第一線で活躍する企業人を招き,ダイバーシティ・マネジメントの意義や取組みの事例の紹介と現実に即した問題の提起をいただく。ゲスト・スピーチを踏まえてグループワークを行い,各自の考察を深め,グループとしての考えを発表し,経営課題に関する理解を共有する。
Which businesses are able to effectively utilize diverse personnel, and which ones are not? Why hasn’t Japan made use of women and foreigners? Have Japanese businesses started to change? In the rapidly changing, diverse global market, “diversity management” is essential to good management. We will have business people working on the forefront of their field introduce the significance of and efforts in diversity management, and present issues businesses face in practice. Students will conduct group work based on guest speeches, and deepen their own studies. Groups will present their thoughts, and share their understanding of management issues.
1 | はじめに |
2 | 経営学から見た組織のダイバーシティ・マネジメント |
3 | 日本企業が直面する,ダイバーシティ・マネジメントの課題(1)同じ能力を持つ人材が活用されないケース(講義) |
4 | 同(1)ディスカッション |
5 | 日本企業が直面する,ダイバーシティ・マネジメントの課題(2)多様な能力を采配できていないケース(講義) |
6 | 同(2)ディスカッション |
7 | 日本企業が直面する,ダイバーシティ・マネジメントの課題(3)異文化マネジメント(講義) |
8 | 同(3)ディスカッション |
9 | 日本企業が直面する,ダイバーシティ・マネジメントの課題(4)ワークライフ・バランス(講義) |
10 | 同(4)ディスカッション |
11 | 日本企業が直面する,ダイバーシティ・マネジメントの課題(5)経営戦略としてのダイバーシティ・マネジメント(講義) |
12 | 同(5)ディスカッション |
13 | グループ・プレゼンテーション |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
Blackboardを使って授業の事前と事後に課題が出されます。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(35%) グループ・プロジェクト(ディスカッション,プレゼンテーション)への参加・発表(35%) 出席とクラス参加(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 尾崎俊哉 | 『ダイバーシティ・マネジメント入門:経営戦略としての多様性』 | ナカニシヤ出版 | 2017 | 9784779511509 |
その他 (Others) | |||||
詳細は別途,授業内で紹介します |
テーマごとに,第一線の企業人をゲストスピーカーとしてお招きして,話題を提供していただきます。それを踏まえて翌週にグループディスカッションを行い,理解を深めます。企業人のスケジュールの関係上,授業計画に示すテーマの内容や順番が一部,変更になる可能性があります。初回の授業の際に詳しいスケジュールを確認します。