日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
経営学部/College of BusinessCollege of Business |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
BT222/BT222BT222 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
”今”に役立つマーケティングとPR 2023 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木2・8101/Thu.2・8101 Thu.2・8101 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BUS3800 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
BT222 |
In an environment where new digital platforms and devices are emerging one after another, and Marketing is evolving and changing at an accelerated pace with the advent of web3, this lecture will provide an understanding of practical Marketing and PR tactics that are viable in the real life of TODAY rather than armchair theories.
The lecturer of this course will use her experience as a producer or a marketing and PR consultant in a variety of fields in her daily work so that students can learn about Marketing and PR that is actually happening now along with the latest case studies.
The lecture covers the most up-to-date promotion methods and advertising market conditions which have transformed due to changes in social sense of value under COVID situation. Students also learn marketing and PR strategic approaches by category where all different formats of contents and platforms such as motion and still images or social media are frequently used. Also in the class, the latest circumstances surrounding GAFA or web3 will be discussed.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
新たなデジタルプラットフォームやデバイスが次々に誕生し、さらにはweb3の到来などマーケティングの進化や変化も加速する環境下にて、机上の空論ではなく「今」役立つマーケティングとPRをリアルな実践事例に基づいた講義にてわかりやすく理解します
In an environment where new digital platforms and devices are emerging one after another, and Marketing is evolving and changing at an accelerated pace with the advent of web3, this lecture will provide an understanding of practical Marketing and PR tactics that are viable in the real life of TODAY rather than armchair theories.
本講義担当者が、日常業務として担っている様々な分野でのプロデュース、マーケティングやPRコンサルタントの経験を活かし、今 起きている、今 知ってくべきマーケティングやPRを最新事例と共に学習します。
コロナにより変容した社会の価値観、それに伴い変化したプロモーション手法や広告市況をはじめ、コンテンツ、動画、SNSなど現在頻繁に活用されているマーケティングを種別に学び、戦略PR他、最新GAFA事情やweb3の現状についても講義します。
昨年も好評だった、社会の第一線で活躍する企業の事業責任者をゲストスピーカーとして招き、リアルな事象を共に考察します。
The lecturer of this course will use her experience as a producer or a marketing and PR consultant in a variety of fields in her daily work so that students can learn about Marketing and PR that is actually happening now along with the latest case studies.
The lecture covers the most up-to-date promotion methods and advertising market conditions which have transformed due to changes in social sense of value under COVID situation. Students also learn marketing and PR strategic approaches by category where all different formats of contents and platforms such as motion and still images or social media are frequently used. Also in the class, the latest circumstances surrounding GAFA or web3 will be discussed.
1 | オリエンテーション |
2 | コロナパンデミックやウクライナ侵攻でグローバルで市況が変化! マーケティングトレンドと最新広告市況 |
3 | GAFA 最新事情 |
4 | 知らないじゃ済まされない!? web3 |
5 | プランニングの必然と求められる編集力 |
6 | ブランディングの重要性 |
7 | コンテンツマーケティング |
8 | SNSマーケティング1 |
9 | SNSマーケティング2 |
10 | インフルエンサーマーケティング・ファンマーケティング |
11 | 企業の課題解決を提案するワークショップ |
12 | 「今」に役立つ PRとは |
13 | 戦略PR 事例と共に学ぶ |
14 | 総括 全講義を踏襲した課題提出 |
適宜指示します
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(30%) 出席および授業内のリアクションシート(50%) 授業内課題(20%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 安部徹也 | 『漫画でやさしくわかるコトラー』 | 日本能率協会 | 2015 | |
2 | 佐藤央明 | 『最新マーケティングの教科書2023』 | 日経BP | 2023 | |
3 | 佐藤 尚之 | 『ファンベース』 | ちくま新書 | 2018 | |
4 | 宮永博史 | 『世界一分かりやすいマーケティングの教科書』 | KADOKAWA | 2020 | |
5 | 山崎祥之 | 『さわぎの起こし方』 | 信毎書籍印刷 | 2018 | |
6 | 立教大学 経営学部 | 『デジタルメディア時代のマーケティング』 | 丸善雄松堂 | 2018 | |
7 | ジャックポスター | 『アイデアのヒント』 | cccメディアハウス | 2003 |
講義内容に応じて、マーケティング、PR等企業の代表や責任者をゲストに招致します
2022年実績:吉本興業株式会社 代表取締役会長 大崎洋氏 株式会社GO 代表取締役社長 三浦崇宏
株式会社Kettle クリエイティブディレクター 大木秀晃 株式会社リデル 代表取締役 福田晃一