日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
経営学部/College of BusinessCollege of Business |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
その他/other registrationother registration |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
Z世代に向けて新たなサービスを創る (Creating new business for Gen Z) |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木2・D603/Thu.2・D603 Thu.2・D603 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BUS2013 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
コンセントレーション:マネジメント領域 、コミュニケーション領域 |
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
BT282 |
The service industry accounts for 70% of Japan's GDP, and further revitalization and efficiency of the service industry are urgently needed. On the other hand, the growing potential of generation Z is stimulating the needs for new services. By learning service design methods, students are to create and propose concrete and practical services, by creating smart phone app using low-code development tool.
In order to create and propose services for Generation Z, students will study service design to create and propose new services. Specifically, students will practice design thinking, service design, and agile development. Students will be required to develop applications on their own using low-code development tool. The session plans are subject to change according to the situation and progress. The selection process will be announced separately.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
サービス産業は日本のGDPの70%を占めており、サービス産業のさらなる活性化、効率化が急務である。一方、Z世代にむけた新たなサービスが求められている。サービスデザインの手法を学び、Z世代に向けた具体的・実践的なサービスを創造し、ローコード開発ツールを用いてアプリ開発を行い、提案する。
The service industry accounts for 70% of Japan's GDP, and further revitalization and efficiency of the service industry are urgently needed. On the other hand, the growing potential of generation Z is stimulating the needs for new services. By learning service design methods, students are to create and propose concrete and practical services, by creating smart phone app using low-code development tool.
Z世代に向けたサービスを創造し、提案するために、サービスデザインを学び、新たなサービスの創造と提案を行う。具体的には、デザイン思考やサービスデザイン、アジャイル開発などの実習を行う。学生はローコード開発ツールを用いてアプリ開発を行う。授業計画は状況や進捗に合わせて変更することがある。選考方法は別途提示の通り。
In order to create and propose services for Generation Z, students will study service design to create and propose new services. Specifically, students will practice design thinking, service design, and agile development. Students will be required to develop applications on their own using low-code development tool. The session plans are subject to change according to the situation and progress. The selection process will be announced separately.
1 | オリエンテーション(チームビルディング) |
2 | イノベーションの理論と実践 |
3 | イノベーションの理論と実践 |
4 | アジャイル開発の理論と実践 |
5 | ゲストスピーカー |
6 | デザイン思考・サービスデザインの理論と実践 |
7 | デザイン思考・サービスデザインの理論と実践 |
8 | デザイン思考・サービスデザインの理論と実践 |
9 | ゲストスピーカー |
10 | デザイン思考・サービスデザインの理論と実践 |
11 | デザイン思考・サービスデザインの理論と実践 |
12 | デザイン思考・サービスデザインの理論と実践 |
13 | ゲストスピーカー |
14 | 新たなサービスの提案発表 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業内に指示する。新たなサービス提案とアプリ開発のため、個人やグループで授業外に活動することがある。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(35%) 授業への積極的な貢献(15%) グループワークへの貢献(15%) グループ発表(35%) |
備考 (Notes) | ||
特段の理由なく4回以上欠席した者、グループワークへの貢献が認められない者には単位を認めない。 有意義な貢献をした学生には別途、加点する場合がある。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業中に指示する |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業中に指示する |
応募方法などに関しては掲示を確認すること