日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
経営学部/College of BusinessCollege of Business |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
その他/other registrationother registration |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
ニューメディアと資本主義の理論 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木3・D402/Thu.3・D402 Thu.3・D402 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
GBU3011 |
使用言語/ LanguageLanguage |
英語/EnglishEnglish |
備考/ NotesNotes |
コンセントレーション:コミュニケーション領域 |
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
BT471 |
Students will study media theory as it relates to forms of capitalism
The proliferation of new media technology is both a challenge and an opportunity for business. But these new technologies are often approached uncritically. In this course we will look at how ideologies of technology and media shape society and business practice.
In the second semester, students will study the relationships between media, technology, and capitalism. We will focus on ideologies of technology and its criticism, as well as critically examine changing forms of capitalism such as "informational" and "platform" capitalism.
In addition, you will read academic articles (English and Japanese) on media studies, apply these concepts, and incorporate them into projects. This course is held in English.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
資本主義の多様な形態に関するメディア論を学ぶこと
Students will study media theory as it relates to forms of capitalism
ニューメディアテクノロジーの大衆化はこれまでのビジネスにとって課題でもあるし、好機ともなるものです。しかし、そのテクノロジーは一般的に批判的に分析されません。3年次にはニューメディアやテクノロジーのイデオロギーが社会とビジネスに影響を与えることを学びます。
春学期には学生はメディアやテクノロジーや資本主義の関係を勉強します。テクノロジーのイデオロギーとその批判に焦点を当て、「情報的」、「プラットフォーム」資本主義といった資本主義の形態の変化を批判的に考察します。
メディア論について学術記事(英語および日本語)を読んでこれらのコンセプトを応用し、プロジェクトに取り組みます。講義は英語で行います。
The proliferation of new media technology is both a challenge and an opportunity for business. But these new technologies are often approached uncritically. In this course we will look at how ideologies of technology and media shape society and business practice.
In the second semester, students will study the relationships between media, technology, and capitalism. We will focus on ideologies of technology and its criticism, as well as critically examine changing forms of capitalism such as "informational" and "platform" capitalism.
In addition, you will read academic articles (English and Japanese) on media studies, apply these concepts, and incorporate them into projects. This course is held in English.
1 | レビュー |
2 | メディア論と歴史 1 |
3 | メディア論と歴史 1 |
4 | メディア論と歴史 1 |
5 | メディア論と歴史 2 |
6 | メディア論と歴史 2 |
7 | メディア論と歴史 2 |
8 | メディア論と歴史 3 |
9 | メディア論と歴史 3 |
10 | メディア論と歴史 3 |
11 | メディア論と歴史 4 |
12 | メディア論と歴史 4 |
13 | メディア論と歴史 4 |
14 | プロジェクト行動計画 |
プロジェクト、フィールドトリップ、フィールドワーク
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
参加態度(25%) プロジェクト課題(25%) 発表(25%) フィールドワーク(25%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None