日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
経営学部/College of BusinessCollege of Business |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
その他/other registrationother registration |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
リーダーシップ教育の理論と実践 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金2・6406/Fri.2・6406 Fri.2・6406 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BUS4810 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
備考/ NotesNotes |
コンセントレーション:マネジメント領域,コミュニケーション領域 |
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
BT524 |
This course aims for students to acquire knowledge of leadership education and develop and evaluate leadership education practices.The results are summarized in a graduation thesis.
This course focuses on leadership education. Students are introduced to basic concepts of leadership, learning, and motivation. Students attend lectures, but are also exposed to a variety of other educational methods; they discuss theory and create new educational programs. Students are expected to demonstrate leadership, actively engage, and learn from others.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
リーダーシップ教育に関する理論を学び、新しいリーダーシップ教育の実践を開発・評価できるようになることを目標とする。最終的にその成果を卒論としてまとめる。
This course aims for students to acquire knowledge of leadership education and develop and evaluate leadership education practices.The results are summarized in a graduation thesis.
授業内容は、リーダーシップ教育に関する理論を学ぶことである。具体的には、リーダーシップや、学習、モチベーションに関する基礎理論を学ぶ。授業では、講義を聴いて学ぶだけでなく、(1)実際にさまざまな教育手法を体験する、(2)関連する理論についてディスカッションをする、(3)新たなリーダーシップ教育に関するプログラムを開発する、などを通して学ぶ。本ゼミをリーダーシップ発揮の場として捉え、積極的に他者と関わり、学ぶ姿勢を期待する。
This course focuses on leadership education. Students are introduced to basic concepts of leadership, learning, and motivation. Students attend lectures, but are also exposed to a variety of other educational methods; they discuss theory and create new educational programs. Students are expected to demonstrate leadership, actively engage, and learn from others.
1 | イントロダクション |
2 | 先行研究の検討(1) |
3 | 先行研究の検討(2) |
4 | 先行研究の検討(3) |
5 | 論文のテーマ設定(1) |
6 | 中間発表 |
7 | 論文のテーマ設定(2) |
8 | 論文のテーマ設定(3) |
9 | 論文のテーマの仮決定 |
10 | 研究計画の執筆とフィードバック(1) |
11 | 研究計画の執筆とフィードバック(2) |
12 | 研究計画の執筆とフィードバック(3) |
13 | 最終発表会 |
14 | 振り返り ※上記はあくまで計画であり、参加受講生の関心によって授業内容は変更する可能性がある。 |
毎授業ごとに、授業参加前の準備が必要となる。具体的な内容は授業ごとに指示するが、書籍・論文を読むことや、グループワークなどをおこなう時間が必要となる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
ゼミへの積極的な参加・ゼミ運営への貢献(60%) 提出された課題の質(40%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
https://www.tate-lab.net/mt/
https://note.mu/tatthiy