日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
経営学部/College of BusinessCollege of Business |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
その他/other registrationother registration |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
実践的課題解決とリーダーシップ開発 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火5・X306/Tue.5・X306 Tue.5・X306 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BUS3510 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
BT631 |
Through the problem-solving of a client company, enhance the ability of logical thinking and leadership, which are necessary to play an active role in society. In addition, learn and actually utilize skills that are useful in business.
+ The aim is to develop a plan that is not only interesting as ideas but that the students want to implement and that is feasible. Furthermore, it is aimed to make the client company want to implement the plan through the presentation.
+ Skills covered in class (tentative):
- Industry/company analysis
- Idea generation (divergence and convergence)
- Designing and conducting interviews
- Profit calculation
- Business modelling
- Slide creation
- Presentation
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
企業の実際の課題解決を通じて、社会で活躍するために必要な論理思考とリーダーシップを高める。あわせて、ビジネスにおいて役立つスキルを学び、実際に活用する。
Through the problem-solving of a client company, enhance the ability of logical thinking and leadership, which are necessary to play an active role in society. In addition, learn and actually utilize skills that are useful in business.
・クライアント企業の課題に対して、アイデアとして面白いだけでなく、自分達が実行したいと思えるプランで、かつ、実際に実行可能なプランを考え出す。
さらにプレゼンテーションを通じてクライアント企業にそのプランを実施したいと思ってもらえることを目指す。
・授業の中で取り扱うスキル(予定):
- 業界/企業分析
- アイデア出し(発散と収束)
- インタビューの設計と実施
- 収益計算
- ビジネスモデル
- スライド作成
- プレゼンテーション
+ The aim is to develop a plan that is not only interesting as ideas but that the students want to implement and that is feasible. Furthermore, it is aimed to make the client company want to implement the plan through the presentation.
+ Skills covered in class (tentative):
- Industry/company analysis
- Idea generation (divergence and convergence)
- Designing and conducting interviews
- Profit calculation
- Business modelling
- Slide creation
- Presentation
1 | キックオフ、情報収集(1) |
2 | チーム発表、クライアント様からの情報提供、情報収集(2) |
3 | Mottoポイントを見つける(1) |
4 | Mottoポイントを見つける(2)、インタビュー設計 |
5 | スライドの作成方法、疑問を解消する |
6 | 中間報告準備、プレゼンテーションの方法 |
7 | 中間報告 |
8 | 中間振り返り |
9 | プランを構造化する(ビジネスモデル) |
10 | 収益計算、最終報告に必要な要素 |
11 | 最終報告準備 |
12 | 最終報告リハーサル |
13 | 最終報告:解決策と実行計画 |
14 | 全体振り返り |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回個人又は、チームでの課題がある(週3~5時間程度)。
別途クラス内で指示します。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
グループワークの成果(30%) 授業中の発表・討議・質疑応答(30%) 提出物(40%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 安宅和人 | 『イシューからはじめよ ― 知的生産の「シンプルな本質」』 | 英治出版 | 2010 | 9784862760852 |
2 | 川上昌直 | 『儲ける仕組みをつくる フレームワークの教科書』 | かんき出版 | 2013 | 9784761268954 |
3 | 豊間根青地 | 『秒で伝わるパワポ術』 | KADOKAWA | 2021 | 9784041116166 |
4 | 堀尾志保、舘野泰一 | 『これからのリーダーシップ』 | 日本能率協会マネジメントセンター | 2020 | 9784820727842 |