日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
経済学部/College of EconomicsCollege of Economics |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
BX804/BX804BX804 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
学校を含む教育現場や職場において,「人を育てる、導く」とは一体何をすることなのか? どのように寄り添えば,対象とする人たちが自発的に向かいたい方向に進み,社会で活躍することができるのか。 これらの点について理論と実践(体感)ワークを通じて学ぶ科目です。 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水3・9B01/Wed.3・9B01 Wed.3・9B01 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ECX2050 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
BX804 |
The objective of this course is for students to acquire the basic knowledge and skills necessary for conducting career counseling (career guidance) in schools and the workplace.
The objectives to be achieved are as follows.
・Understand the positioning of occupational (career) guidance and career education.
・Be able to organize and provide knowledge regarding occupations, such as occupational information and occupation classifications.
・Be able to explain the theories regarding career consulting (career counseling).
・Be able to properly use the tools (assessments).
・Be able to hold discussions based on cases through group work and role playing.
・To use data about employment trends and problems to get an overview of the situation and to deepen understanding of the positioning of occupational (career) guidance and career education.
・To use practical work to learn the methods for using the tools (assessments) necessary for grasping career consulting representative theory and individual characteristics.
・To organize the knowledge regarding occupations, such as occupational information and occupation classifications, and to use practical work to learn the basic theory and methods of career counseling.
・To use role playing to think about the psychology of the person asking for advice and also learn the importance of listening.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
教育機関(主として高校・大学),職場におけるキャリアコンサルティング=キャリア指導(職業指導/キャリア・ガイダンス)を行うために必要な基礎知識やスキルの習得を目標としています。
到達目標は以下の通り。
・職業(進路)指導・キャリア教育の位置付け理解
・職業情報,職業分類等,職業に関わる知識を整理する
・キャリアコンサルティング(キャリアカウンセリング)の諸理論理解
・【自己理解】促進のためのアセスメントツールについての理解
・グループワークやロールプレイングを通じて,事例に基づいた討議ができる
・以上を通じて自分自身のキャリア(ありたい自分像)について再構築する
The objective of this course is for students to acquire the basic knowledge and skills necessary for conducting career counseling (career guidance) in schools and the workplace.
The objectives to be achieved are as follows.
・Understand the positioning of occupational (career) guidance and career education.
・Be able to organize and provide knowledge regarding occupations, such as occupational information and occupation classifications.
・Be able to explain the theories regarding career consulting (career counseling).
・Be able to properly use the tools (assessments).
・Be able to hold discussions based on cases through group work and role playing.
・雇用動向と「働く」に関する諸課題についてデータを用いて概観し,職業(進路)指導・キャリア教育の位置づけについて理解を深める。
・キャリアコンサルティングの代表的理論と個人特性の把握に必要なツール(アセスメント)の活用方法について実践(体感)ワークを通じて習得する。
・職業情報,職業分類等,職業に関わる知識を整理し,キャリアカウンセリングに関する基本理論と方法について実践(体感)ワークを通じて習得する。
・ロールプレイングを通じて,相談者心理について体験し,【傾聴力】の重要性について学ぶ。
・To use data about employment trends and problems to get an overview of the situation and to deepen understanding of the positioning of occupational (career) guidance and career education.
・To use practical work to learn the methods for using the tools (assessments) necessary for grasping career consulting representative theory and individual characteristics.
・To organize the knowledge regarding occupations, such as occupational information and occupation classifications, and to use practical work to learn the basic theory and methods of career counseling.
・To use role playing to think about the psychology of the person asking for advice and also learn the importance of listening.
1 | 授業のガイダンス, 相互理解ゲーム |
2 | 雇用動向と諸課題をデータから読み取る①進学率・就業率・離職率・働く人を取り巻く環境 |
3 | 雇用動向と諸問題をデータから読み取る②雇用政策の国際比較 |
4 | これからの私たちの働き方/人生100年時代の自分らしい生き方とは? |
5 | 学校教育現場におけるキャリアコンサルティングと課題 |
6 | 職場(ビジネス現場)におけるキャリアコンサルティングと課題 |
7 | キャリアコンサルティングの代表理論理解① |
8 | キャリアコンサルティングの代表理論理解② |
9 | 大学生が抱く「働く」「キャリア」にまつわる疑問について議論する |
10 | 個人特性の把握に必要なツール(アセスメント)活用メリットの理解(体感ワーク) |
11 | ゲスト講義:自分らしいキャリアを築くためのヒントを得る |
12 | キャリアコンサルティング理論を用いた実践ワーク(傾聴力) |
13 | 社会人インタビューの共有と傾聴スキルまとめ |
14 | 授業のまとめ,理想のキャリアコンサルティングとは何か? |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
★授業回によってはワークシート/発表資料作成などを課すことがあるため,以下は必須事項とします。
①授業参加に事前準備(情報収集・整理,インタビュー,発表資料作成など)と事後学習(不足情報の収集・整理,ワークシートの完成など)を行うこと
※目安時間としては,毎回1時間程度必要であると理解しておいてください。
②チーム単位で課題に取り組む際は, メンバー全員が役割を担うこと(授業時間外での打ち合わせ,準備が生じることがあります)。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業参加度及びリアクションペーパー・課題の提出(60%) プレゼンテーション(発表資料・内容)(20%) 最終レポート(Final Report)(20%) |
備考 (Notes) | ||
原則全回出席を義務付けます。遅刻2回で欠席1回分と見なします。3回欠席でD評価。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で必要に応じて指示します。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で必要に応じて指示します。 |
【履修定員】:30名
【履修対象】:2, 3, 4年生
・本科目は教育職員養成課程科目ですが,教職を志望しない一般学生(他学部生含む)が履修する科目としても位置付けています。
・定員を超える場合は,経済学部の学生・教職「商業」免許取得を目指す学生を優先します。
★授業ガイダンス(履修登録前)について★
2023年8月下旬or9月初旬に授業ガイダンス(日程は)を開催予定です(Zoomにて実施)。
これまでの授業内容や履修生の様子を資料等で確認できる機会となりますので, 履修を検討している学生は可能な限り参加してください。詳細は立教時間並びに経済学部キャリア教育サイト「STORY」でご案内します。(7月中下旬を予定)。
◆事前レポートによる履修者選抜について◆
授業特性により,事前レポートによる受講者選抜を行います。以下に従い,期限内に事前レポートを提出してください。
【事前レポート課題テーマ】:「本科目履修の志望理由と授業を通じて学びたいこと(または、どのような力を伸ばしたいか)」について, word形式(600字以上800字程度)で提出が必要となります。
【提出期間/提出先】:詳細はR Guide・立教時間で行います。
【履修許可者の発表】:詳細はR Guide・立教時間で行います。
※教職「商業」免許取得のため,履修が必修の場合は,事前レポート課題提出時に,その旨を申し出てください。(申し出を忘れたまま提出し,後から申し出があっても受け付けないのでご注意ください。)
(詳細は教務事務センターの指示に従ってください)。
・尚、履修者の関心並びに状況に応じて授業計画の順序の入れ替えや内容変更の可能性があります。あらかじめご了承ください。
・経済学部キャリア教育サイト「STORY」(https://www.rikkyo.ac.jp/eco/career/story/)の情報発信に目を配るようにして下さい。