日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
経済学部/College of EconomicsCollege of Economics |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
BX805/BX805BX805 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
予測不可能な社会で活躍し続けるためには,すべてが自由に「デザイン」できることばかりではありません。計画された偶発的出来事に前向きに挑む,セレンディピティを引き寄せるために自ら動く,与えられた環境で最大限の力を発揮するなど,自らのキャリアを切り拓く方法について,授業履修者が主体者として考え・語り・学ぶ科目です。 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水3・M301/Wed.3・M301 Wed.3・M301 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ECX2010 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
BX805 |
The main objectives of this course are to repeatedly think about and discuss ① development for proactive and sustainable employability, ② character building, and ③ social independence to deepen one’s own understanding of how to pioneer the career you want.
A further objective is to learn about “the importance of taking the first step toward a future dream or goal” and the “enjoyment of having a fulfilling view of life” without being constrained by your currents situation, such as employment concerns.
During this course students will take the lead in using theory and case studies to deepen their learning and realize new things.
・What is career design? What kind of people will society continue to need (what you should aim to be)? Understanding the methods required for self-understanding formation. And having a problem-solving mindset (thinking methods), etc.
・The class will proceed using active learning, such as individual work, group work (discussions, presentations), and workshops. For this reason, each student is required to proactively contribute to the discussion and engage with the other team members.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
本科目では,自らが思い描く「キャリア」を切り拓くために,①主体的かつ持続的な就業力の育成②人間力形成③社会的自立について考え,【履修者同士で】議論を繰り返しながら自分なりの【解】を探求することを大きな目標としています。
また就職をはじめとした目先のことに囚われすぎずに「将来の夢や目標に向かって一歩踏み出す大切さ」や「豊かな人生観を持つ面白さ」について学ぶことも目標としています。
The main objectives of this course are to repeatedly think about and discuss ① development for proactive and sustainable employability, ② character building, and ③ social independence to deepen one’s own understanding of how to pioneer the career you want.
A further objective is to learn about “the importance of taking the first step toward a future dream or goal” and the “enjoyment of having a fulfilling view of life” without being constrained by your currents situation, such as employment concerns.
本科目では,以下について学生主体で理論・ケーススタディを用いて学びと気づきを深めていきます。
■期初に目標設定を行い,目標達成に向けた継続的な行動を授業内外で実践。期末には目標達成度合いを評価し、振り返りをじっくり行い、授業終了後の目標設定まで行う。
■キャリアデザインとは何か,社会で必要とされ続ける人材とはどういう人か(目指したい姿),自己理解形成のために必要な方法理解,課題解決思考(思考方法)の習得。
・個人ワーク・グループワーク(ディスカッション・発表)やワークショップを行う等,アクティブラーニングを活用した授業を展開。
※各人の積極的な発言及びリーダーシップの発揮やチームメンバー同士の関わり合いが必須となります。
During this course students will take the lead in using theory and case studies to deepen their learning and realize new things.
・What is career design? What kind of people will society continue to need (what you should aim to be)? Understanding the methods required for self-understanding formation. And having a problem-solving mindset (thinking methods), etc.
・The class will proceed using active learning, such as individual work, group work (discussions, presentations), and workshops. For this reason, each student is required to proactively contribute to the discussion and engage with the other team members.
1 | 授業のガイダンス、コミュニケーションゲーム(初対面の人との関係構築) |
2 | 「キャリア」を「デザイン」するとは何か? |
3 | 私たちを取り巻く社会の実態理解(1)_LIFE編① |
4 | 私たちを取り巻く社会の実態理解(2)_LIFE編② |
5 | 【Life/Work Sift】 【Diversity, Equity & Inclusion】【 Life-long Learning】と自分とを結びつける |
6 | 私たちを取り巻く社会の実態理解(3)_WORK編 |
7 | 組織(企業)での働き方,多様な働き方について考える |
8 | キャリアに関する諸理論理解(1)_Planned Happenstance Theory |
9 | キャリアに関する諸理論理解(2)_ホランドの6角形モデル |
10 | 自己成長と経験(成功・失敗・挫折)との関係性~ライフラインチャートの活用~ |
11 | 社会に出てからも必要となる論理的思考とリーダーシップ① |
12 | 社会に出てからも必要となる論理的思考とリーダーシップ② |
13 | 自分にとって「働く意味(意義)」について再考する |
14 | 振り返り,目標設定と宣言(自らの提供価値について発表) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
★授業回によってはワークシート/発表資料作成などを課すことがあるため,以下は必須事項とします。
①授業参加に事前準備(情報収集・整理,インタビュー,発表資料作成など)と事後学習(不足情報の収集・整理,ワークシートの完成など)を行うこと
※目安時間としては,毎回1時間程度必要であると理解しておいてください。
②チーム単位で課題に取り組む際は, メンバー全員が役割を担うこと(授業時間外での打ち合わせ,準備が生じることがあります)。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 45 | |
平常点 (In-class Points) | 55 |
授業参加度及びリアクションコメントの提出(45%) レポートまたは発表資料の提出(10%) |
備考 (Notes) | ||
原則,全回出席を義務付けます。遅刻2回で欠席1回分と見なす。3回目の欠席でD評価。(原則として,大学で公欠と認められている以外の欠席への配慮はしません |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で必要に応じて指示します。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で必要に応じて指示します。 |
★履修に際しての留意点
・投影資料は, 基本的に授業前日には共有します(Blackboard経由)。
・ワークシート作成(個人・チーム単位), 3-4人グループでのディスカッション/プレゼンテーションなども行います。
※グループワークメンバーは,毎回変わります。テーマによっては複数回同じメンバーで行う場合もありますが、毎回友人同士ではない学生とグループ形成することへご理解とご協力をお願いします。
・尚、履修者の関心並びに状況に応じて授業計画の順序の入れ替えや内容変更の可能性があります。あらかじめご了承ください。
・経済学部キャリア教育サイト「STORY」(https://www.rikkyo.ac.jp/eco/career/story/)の情報発信に目を配るようにして下さい。
・キャリアセンターより発信される情報にも積極的に収集してください。