日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
理学部/College of ScienceCollege of Science |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
CA169/CA169CA169 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
オブジェクト指向入門 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月2・8403/Mon.2・8403 Mon.2・8403 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
MAT2430 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
数学科学生限定 |
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
CA169 |
In this course, we learn "object-oriented", the paradigm for developing information systems efficiently, mainly focused on object-oriented programming.
In the course "Introduction to Computer Science 2", we have learned programming based on the procedural or structured programming paradigm. In these paradigms, we write down the flow of the process. On the other hand, in object-oriented programming, we analyze the required functionality based on "objects" and write down their communications and relations. This paradigm gives us a way for efficient development and flexible maintenance. Also, this paradigm is used now in general information system development itself. In this course, we learn object-oriented programming using the python language, which we learned in "Introduction to Computer Science 2", and focusing on object-oriented programming.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
情報システム開発を効率的に行うための考え方である「オブジェクト指向」, 特にオブジェクト指向プログラミングの基礎事項を理解する.
In this course, we learn "object-oriented", the paradigm for developing information systems efficiently, mainly focused on object-oriented programming.
計算機入門2で学習したプログラミングは主に手続き型プログラミングおよび構造化プログラミングというパラダイムに基づく. 手続き型・構造化プログラミングは主に処理の流れを記述しようというパラダイムである. 一方オブジェクト指向プログラミングとは, 実装したい機能を必要となるオブジェクト(もの)に着目して分析しそれらオブジェクト間のやり取りや関係を記述しようというパラダイムであり, 開発の効率化やメンテナンスに大きな利点を持つ. 現在ではより広く情報システム開発自体にも用いられるこのオブジェクト指向の考え方を, 計算機入門2で学習したpythonを用いて, 主にオブジェクト指向プログラミングに着目して学習する.
In the course "Introduction to Computer Science 2", we have learned programming based on the procedural or structured programming paradigm. In these paradigms, we write down the flow of the process. On the other hand, in object-oriented programming, we analyze the required functionality based on "objects" and write down their communications and relations. This paradigm gives us a way for efficient development and flexible maintenance. Also, this paradigm is used now in general information system development itself. In this course, we learn object-oriented programming using the python language, which we learned in "Introduction to Computer Science 2", and focusing on object-oriented programming.
1 | 計算機とPythonの基礎知識の復習 |
2 | 導入:オブジェクト指向とは? |
3 | クラスとクラス属性 |
4 | インスタンスの作成とコンストラクタ(__new__, __init__メソッド) |
5 | 手続き型・構造化プログラミング |
6 | オブジェクト指向プログラミング |
7 | クラスの継承 |
8 | クラスの継承の使用 |
9 | インターフェース・抽象クラスとabcモジュール |
10 | 抽象クラスの使用 |
11 | オブジェクト指向設計とUML |
12 | オブジェクト指向設計の実践 |
13 | フレームワーク |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
講義内容の理解の助けになるので, 講義前に前回までに学習した内容や前回のレポート問題を簡単に思い出すと良いだろう.
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
複数回のレポート課題(60%) 出席態度(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
講義資料を配布する. |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
講義中に必要に応じて紹介する. |
本講義では計算機入門2ですでに学習したpythonを用いてオブジェクト指向プログラミングについて学習するが, 他の言語でのオブジェクト指向プログラミングと比べ標準的でない点が多々あるので注意すること.