日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
理学部/College of ScienceCollege of Science |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
自動登録/automatic registrationautomatic registration |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
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授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
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校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月1/Mon.1 Mon.1 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CHE2400 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
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履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
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オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
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備考/ NotesNotes |
A degree from the College of Science is a result of much hard work and study, and is meant to show that a student “understands the fundamental principles, laws, and theory in [their] chosen field, and can apply them as necessary.” In order to make such a statement true, students need to learn the theory behind nuclear magnetic resonance (NMR) spectroscopy, mass spectrometry (MS), infrared spectroscopy (IR), as well as other instrumental analysis methods. Students will need to learn spectral analysis methods, and be able to apply this knowledge to identify the chemical structure of organic compounds from spectral data.
In organic chemistry research, being able to determine the chemical structure of reaction products is essential. In this lecture, students will learn the theory behind NMR, MS, IR, and other instrumental analysis methods, as well as how to interpret the spectral data.
After explaining the phenomenon of nuclear magnetic resonance, the necessary information on chemical shifts, integration intensities, spin-spin coupling, and chemical equivalence required to analyze 1H NMR spectra will be explained. Students will then practice how to determine a chemical structure from NMR spectra. 13C NMR will also be discussed, paying particular attention to its similarities and differences compared to 1H NMR, as well as how it can be used as a compliment to 1H NMR.
Following this, the theory behind various ionization methods and ion separation methods will be discussed. Students will then be taught how to interpret mass spectrometry data based on electron-impact ionization.
The course will then move on to IR, whereupon molecular vibrational modes and selection rules will be discussed. Students will then be taught the absorption wavenumbers of various functional groups through real examples, whereupon it will be explained how to interpret IR spectra.
Finally, students will practice identifying the structure of unknown compounds through interpretation of NMR, MS, and IR data.
1 | 有機化学における機器分析,NMRの原理 |
2 | 1H NMRにおける化学シフト |
3 | 1H NMRにおける積分強度 |
4 | 1H NMRにおけるスピン結合 |
5 | 1H NMRにおける核の等価性 |
6 | 1H NMRスペクトルの帰属 |
7 | 13C NMR |
8 | MS |
9 | IR |
10 | 各種スペクトルの帰属(1) |
11 | 各種スペクトルの帰属(2) |
12 | 各種スペクトルによる未知化合物の化学構造決定(1) |
13 | 各種スペクトルによる未知化合物の化学構造決定(2) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業中に学習した内容を復習する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 80 | |
平常点 (In-class Points) | 20 |
授業中に指示する提出物(20%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Silverstein他著,岩澤他訳 | 『有機化合物のスペクトルによる同定法』第8版 | 東京化学同人 | 2016 | 9784807909162 |
その他 (Others) | |||||
授業中に資料を配付する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
必要に応じて授業中に紹介する。 |
板書・プリント資料・視覚教材(スクリーン投影)を用いる。
提出物(演習問題など)について授業中に解説し,フィードバックを行う。
理学部学位授与方針/学修成果に掲げる「専門とする科学の分野において,基礎的な原理,法則,理論を理解し応用することができる」を実現できるよう,核磁気共鳴法(NMR),質量分析法(MS),赤外分光法(IR)などの機器分析の原理およびスペクトルの解析法について理解するとともに,その知識を応用してスペクトルデータから有機化合物の化学構造を決定する能力を身につける。
A degree from the College of Science is a result of much hard work and study, and is meant to show that a student “understands the fundamental principles, laws, and theory in [their] chosen field, and can apply them as necessary.” In order to make such a statement true, students need to learn the theory behind nuclear magnetic resonance (NMR) spectroscopy, mass spectrometry (MS), infrared spectroscopy (IR), as well as other instrumental analysis methods. Students will need to learn spectral analysis methods, and be able to apply this knowledge to identify the chemical structure of organic compounds from spectral data.
有機化学の研究において,機器分析により反応生成物の化学構造を決定することは重要である。本授業では,NMR,MS,IRなどの機器分析の原理とスペクトルの解析法について講義する。
NMRについては,核磁気共鳴現象の原理の概要を述べたあと,1H NMRスペクトルを解析する上で重要なポイントとなる化学シフト,積分強度,スピン結合,核の等価性について解説し,スペクトルの帰属の演習を行う。13C NMRについても,1H NMRとの相似性,相異性,相補性に着目しながら解説する。
MSについては,イオン化法やイオン分離法の原理について述べたあと,電子衝撃イオン化質量スペクトルの解釈について解説する。
IRについては,分子振動様式や選択則などについて述べたあと,重要な官能基の特性吸収帯の例を挙げ,スペクトルの解釈について解説する。
最後に,NMR, MS, IRのスペクトルデータから未知化合物の化学構造を決定する演習を行う。
In organic chemistry research, being able to determine the chemical structure of reaction products is essential. In this lecture, students will learn the theory behind NMR, MS, IR, and other instrumental analysis methods, as well as how to interpret the spectral data.
After explaining the phenomenon of nuclear magnetic resonance, the necessary information on chemical shifts, integration intensities, spin-spin coupling, and chemical equivalence required to analyze 1H NMR spectra will be explained. Students will then practice how to determine a chemical structure from NMR spectra. 13C NMR will also be discussed, paying particular attention to its similarities and differences compared to 1H NMR, as well as how it can be used as a compliment to 1H NMR.
Following this, the theory behind various ionization methods and ion separation methods will be discussed. Students will then be taught how to interpret mass spectrometry data based on electron-impact ionization.
The course will then move on to IR, whereupon molecular vibrational modes and selection rules will be discussed. Students will then be taught the absorption wavenumbers of various functional groups through real examples, whereupon it will be explained how to interpret IR spectra.
Finally, students will practice identifying the structure of unknown compounds through interpretation of NMR, MS, and IR data.
1 | 有機化学における機器分析,NMRの原理 |
2 | 1H NMRにおける化学シフト |
3 | 1H NMRにおける積分強度 |
4 | 1H NMRにおけるスピン結合 |
5 | 1H NMRにおける核の等価性 |
6 | 1H NMRスペクトルの帰属 |
7 | 13C NMR |
8 | MS |
9 | IR |
10 | 各種スペクトルの帰属(1) |
11 | 各種スペクトルの帰属(2) |
12 | 各種スペクトルによる未知化合物の化学構造決定(1) |
13 | 各種スペクトルによる未知化合物の化学構造決定(2) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業中に学習した内容を復習する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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筆記試験 (Written Exam) | 80 | |
平常点 (In-class Points) | 20 |
授業中に指示する提出物(20%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | Silverstein他著,岩澤他訳 | 『有機化合物のスペクトルによる同定法』第8版 | 東京化学同人 | 2016 | 9784807909162 |
その他 (Others) | |||||
授業中に資料を配付する。 |
その他 (Others) | |||||
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必要に応じて授業中に紹介する。 |
板書・プリント資料・視覚教材(スクリーン投影)を用いる。
提出物(演習問題など)について授業中に解説し,フィードバックを行う。