日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
理学部/College of ScienceCollege of Science |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
CD011/CD011CD011 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
構造生物学 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水4・X209/Wed.4・X209 Wed.4・X209 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
LFS3210 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
CD011 |
The objective of this course is to provide students with a Structural Biological framework to understand the functions of proteins and nucleic acids, the central actors who play out biological activities: the functions of these biological macromolecules are attained by their three-dimensional structures through various physicochemical "forces."
Case studies on the structure-function relationship of proteins and nucleic acids. Systems that students have already learned in Molecular Biology are taken up and quantitatively re-explained in terms of such inter-molecular forces as ionic bond, hydrogen bond and van der Waals force, and hydrophobic effect. These interactions are also delineated. It is emphasized that living organisms have evolved to today's form within the bounds of physics and chemistry.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
生命現象を演出している中心的存在はタンパク質分子や核酸分子である。これらの分子の機能が,立体構造から,物理化学的な「力」を経由して,実現していることを,理解する。
The objective of this course is to provide students with a Structural Biological framework to understand the functions of proteins and nucleic acids, the central actors who play out biological activities: the functions of these biological macromolecules are attained by their three-dimensional structures through various physicochemical "forces."
タンパク質分子や核酸分子の立体構造や機能が,イオン結合,水素結合,ファンデルワールス力,疎水性効果によって実現していることを,具体例によって説明する。その具体例には,分子生物学ですでに学んできた,馴染みのあるシステムをとりあげる。
生物を構成する分子といえども,分子は分子なので,オカルト的なことはない。言わば「死んだ」分子から生命が演出されていることを,繰り返し,しつこいほど,説明していく。
Case studies on the structure-function relationship of proteins and nucleic acids. Systems that students have already learned in Molecular Biology are taken up and quantitatively re-explained in terms of such inter-molecular forces as ionic bond, hydrogen bond and van der Waals force, and hydrophobic effect. These interactions are also delineated. It is emphasized that living organisms have evolved to today's form within the bounds of physics and chemistry.
1 | イントロ タンパク質構造(1) |
2 | タンパク質構造(2) |
3 | タンパク質構造(3) |
4 | 核酸構造(1) |
5 | 核酸構造(2) |
6 | 遺伝子発現調節の構造生物学(1) |
7 | 遺伝子発現調節の構造生物学(2) |
8 | 遺伝子発現調節の構造生物学(3) |
9 | 遺伝子発現調節の構造生物学(4) |
10 | セントラルドグマの構造生物学(1) |
11 | セントラルドグマの構造生物学(2) |
12 | セントラルドグマの構造生物学(3) |
13 | セントラルドグマの構造生物学(4) |
14 | まとめ |
タンパク質と核酸の構造について,生化学の復習をすること。
複製,転写,翻訳,遺伝子発現制御について,分子生物学の復習をすること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 61 | |
平常点 (In-class Points) | 39 |
各回のリアクションペーパー(39%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
資料を配付する |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
分子生物学や生化学で使った教科書 |
講義資料は Canvas LSM から配布する。
リアクションペーパーへのフィードバックは次回授業で行い,試験の講評は Web を通じて行う。