日本語

Course Code etc
Academic Year 2023
College College of Sociology
Course Code DA281
Theme・Subtitle 長崎原爆被災の記憶から福島へ/アート・ライフ・社会学
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Thu.2
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number SOC2020
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy
Notes

【Course Objectives】

How does listening to the experiences of those who have survived extreme situations such as wars and earthquakes relate to "I" who live in everyday life?

Why is it necessary to listen to the stories of "others" in the first place?

From these perspectives, consider the current situation in Fukushima, which is in the process of recovery from the Great East Japan Earthquake.

To approach the above themes by acquiring basic ideas of qualitative research, sociology of emotions, narrative theory, sociology of memory, etc.

【Course Contents】

I have been engaged in fieldwork in Nagasaki for about 10 years.

The people who cooperated with my research were called hibakusha, and through interviews, I have come to think about the issue of how people live their lives.

Even if they have not experienced war or a major natural disaster, people are sometimes faced with events that have a great impact on them.

We encounter problems that are unavoidable and unique to us as we live our lives.

When faced with such problems, listening to the stories of others, reading books, and writing, in other words, the act of storytelling, can play a very important role.

We hope that this class will be a place to share these experiences, even if only partially.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション
2 他者
3 自己
4 感情
5 記憶
6 物語
7 罪意識
8 双葉町
9 死者
10 長崎
11 文学
12 トラウマ
13 物語の条件
14 総括

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

テキストの輪読形式で授業を進めますので、事前にテキストを読んでおくことは前提です。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 出席、報告、議論への参加(100%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 高山真 『〈被爆者〉になる 変容する〈わたし〉のライフストーリー・インタビュー』 せりか書房 2016 9784796703536

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 鈴木智之 『村上春樹と物語の条件』 青弓社 2009 9784787291905
2 保苅実 『ラディカル・オーラルヒストリー』 岩波書店 2018 9784006003807
3 山折哲雄・柳美里 『沈黙の作法』 河出書房新社 2019 9784309028040
その他 (Others)
適宜紹介する

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

初回の授業までに各自でテキストを入手しておくこと。

【注意事項 / Notice】