日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DA384/DA384DA384 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
ライフストーリーの社会学 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
オンライン(一部対面)/Online (partially face-to-face)Online (partially face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
通年/Full yearFull year |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月3・9404/Mon.3・9404 Mon.3・9404 |
単位/ CreditCredit |
44 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SOC3620 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
DA384 |
・Students will meet various people through ethnographic fieldwork, understand their lived experiences and their social contexts. Furthermore, students will reexamine their lives.
・Students are expected to develop basic skills of writing graduate thesis.
・Students will conduct fieldwork and write a report. Students will be divided into small groups and select research themes and fields based on their own interest. Students are expected to develop basic skills for writing graduate thesis.
・In this seminar, we will especially focus on methodology of the life story research. It is important to build relationships with others, and listen to their own lives with sincerity. Through dialogues with others, we can also understand ourselves and the society we live.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
・フィールドワークを通して様々な人々と出会い、かれらの生きられた経験とその社会的背景を理解するとともに、自分自身の生(life)を見つめ直す。
・卒業論文執筆の基礎を固める。
・Students will meet various people through ethnographic fieldwork, understand their lived experiences and their social contexts. Furthermore, students will reexamine their lives.
・Students are expected to develop basic skills of writing graduate thesis.
・次年度の卒業論文を視野に入れつつ、フィールドワークの基本を体験的に学ぶ。テーマ・フィールドは履修者の問題関心に沿って探求し、グループに分かれて調査を実施、年度末に報告書を完成させる。
・とくにライフストーリー研究の手法・視点に重きを置く。調査相手を単なる情報提供者として扱うのではなく、その人のライフ(人生、暮らし、人柄、生き方…)に迫ることが大切である。それは自分自身のライフ、および自らが生きている社会のあり方への洞察を深めることにつながる。
・Students will conduct fieldwork and write a report. Students will be divided into small groups and select research themes and fields based on their own interest. Students are expected to develop basic skills for writing graduate thesis.
・In this seminar, we will especially focus on methodology of the life story research. It is important to build relationships with others, and listen to their own lives with sincerity. Through dialogues with others, we can also understand ourselves and the society we live.
1 | オリエンテーション |
2 | アイスブレイク① |
3 | アイスブレイク② |
4 | アイスブレイク③ |
5 | ゼミ運営についての話し合い |
6 | ライフストーリーの社会学の問題意識と方法① |
7 | ライフストーリーの社会学の問題意識と方法② |
8 | ライフストーリーの社会学の問題意識と方法③ |
9 | 問題意識の共有とグループ分け① |
10 | 問題意識の共有とグループ分け② |
11 | フィールドワーク・インタビューの基礎① |
12 | フィールドワーク・インタビューの基礎② |
13 | 問題意識の掘り下げ・テーマ設定と調査計画① |
14 | 問題意識の掘り下げ・テーマ設定と調査計画② |
15 | 調査の進捗状況の確認 |
16 | グループ報告① |
17 | グループ報告② |
18 | グループ報告③ |
19 | グループ報告④ |
20 | グループ報告⑤ |
21 | 論文執筆の基礎① |
22 | 論文執筆の基礎② |
23 | 調査報告書の検討① |
24 | 調査報告書の検討② |
25 | 調査報告書の検討③ |
26 | 調査報告書の検討④ |
27 | 調査報告書の検討⑤ |
28 | 1年間の振り返り・総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
単位取得は重要・必要ですが、それだけに留まらずゼミに参加し、調査を行うことについて自分なりの意味・意義を掴んでほしいと思います。なお、授業後も議論・作業を行う場合がありますので、なるべく用事を入れないようにしてください。また、長期休暇中に合宿を行う予定です(素晴らしい景色や面白い人たちと出会いましょう)。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出欠状況、毎回の発言・議論、調査と報告書への取り組み、その他ゼミ活動への貢献を総合して評価します。(100%) |
備考 (Notes) | ||
やむを得ない事情がない限り、ゼミへの出席は必須です。ゼミでの気まぐれな行動は、自分だけではなくメンバーの負担・不利益にもなることを学んでください。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜指示します。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜指示しますが、担当者の調査成果として以下を紹介しておきます。 『ひきこもりの〈ゴール〉:「就労」でもなく「対人関係」でもなく』(青弓社、2007年) 『「ひきこもり」から考える:〈聴く〉から始める支援論』(ちくま新書、2021年) 「コロナ禍のもとのストリップ:ある踊り子の語りから」『日本オーラル・ヒストリー研究』17号(2021年) 「『地域×アート』の幸せな掛け算は可能か:アーティストへのインタビューから考える」『松山大学論集』31巻3号(2019年) |
・【授業計画について】あくまで目安です。その時々の状況に応じて話し合いながら納得いくように進めていきましょう。
・【授業形態について】全授業回のうち14回を上限に対面授業を実施します。対面回については授業内および授業支援システム等で指示します。