日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DA386/DA386DA386 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
教育社会学(sociology of education) |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
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校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
通年/Full yearFull year |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金3/Fri.3 Fri.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
44 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SOC3620 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
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履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
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オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
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備考/ NotesNotes |
The aim of this course is to develop an understanding of the issues related to education with a logical and sociological point of view by reading literature on sociology of education and social stratification.
Every nation has its own formal educational system, and most children attend school. The advancement rate to higher education is now increasing. This implies that completing secondary education is an essential requirement for social life. A college degree is no longer just a requirement for earning a higher salary or acquiring a higher occupational status or just a prerequisite for employment. The contemporary society can now be regarded as a “schooled society.”
On the other hand, many households suffer because of the rising tuition fees for higher education. Many people have distrust in school.
Paradoxically, while it is considered natural to attend school, schools are fundamentally questioned for their value and role in our society.
In this course, we attempt to comprehend these difficult contemporary educational issues from a sociological point of view.
During the spring semester, members have to read literature that has been specified by the professor in advance. Groups are made and each group has to make a presentation regarding the literature.
During the autumn semester, members are assigned to groups depending on their interests. Students have to work with their group members to write a final paper. To complete the paper, they have to collect documents, interview informants, and analyze quantitative data. I recommend that students should take courses related to designing social survey and statistics in advance, if they plan to analyze quantitative data.
1 | イントロダクション |
2 | 教科書第2章 |
3 | 教科書第3章 |
4 | 教科書第4章 |
5 | 教科書第5章 |
6 | 教科書第6章 |
7 | 教科書第7章 |
8 | 教科書第8章 |
9 | 教科書第9章 |
10 | 教科書第10章 |
11 | 教科書第11章 |
12 | 教科書第12章 |
13 | 教科書第13章 |
14 | 教科書第14章 |
15 | 後期のガイダンス、及び後期のテーマ決め |
16 | 研究テーマの文献講読 1 |
17 | 研究テーマの文献講読 2 |
18 | 研究テーマの文献講読 3 |
19 | 研究テーマの文献講読 4 |
20 | 研究テーマの文献講読 5 |
21 | 研究テーマの文献講読 6 |
22 | グループごとの研究発表 1 |
23 | グループごとの研究発表 2 |
24 | 個人研究発表 1 |
25 | 個人研究発表 2 |
26 | 個人研究発表 3 |
27 | 個人研究発表 4 |
28 | 個人研究発表 5 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
文献講読の発表,ならびに後期の作業の発表は,グループごとに責任をもって,やってもらいます。したがって,授業時間以外の作業や準備が不可欠となります。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
プレゼン(40%) 報告書(40%) ディスカッションへの参加などゼミ運営への貢献(20%) |
備考 (Notes) | ||
報告書は、最終レポート(卒論に向けての個人テーマ)と、各グループで共同研究したものの両方を含みます。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 中村高康・松岡亮二 | 『現場で使える教育社会学』 | ミネルヴァ書房 | 2021 | 9784623092604 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 中澤渉 | 『日本の公教育』 | 中央公論新社 | 2018 | 9784121024770 |
2 | 中澤渉 | 『学校の役割ってなんだろう』 | 筑摩書房 | 2021 | 9784480684080 |
3 | 片山悠樹ほか | 『半径5メートルからの教育社会学 (大学生の学びをつくる)』 | 大月書店 | 2017 | 9784272412389 |
4 | 酒井朗ほか | 『よくわかる教育社会学 (やわらかアカデミズム・わかるシリーズ)』 | ミネルヴァ書房 | 2012 | 9784623062935 |
5 | 近藤博之・岩井八郎 | 『教育の社会学』 | 放送大学教育振興会 | 2015 | 9784595315374 |
ゼミでは基本的に紙の資料(レジュメ)配布はしません。資料は、教員の作成したslackもしくはblackboardの掲示板(Canvas LMSのディスカッション)にアップロードし、各自それを閲覧するようにします。ですので、パソコンなど、資料を見られるようなメディア媒体を授業に必ず持参してください。
教育や階層に関する文献講読を通じて,教育の問題を,単なる体験談や感情論ではなく,論理的かつ科学的に取り上げ,分析する力を身につける。
The aim of this course is to develop an understanding of the issues related to education with a logical and sociological point of view by reading literature on sociology of education and social stratification.
どの国にも学校教育システムは存在し,ほとんどの子どもは学校に通う。高等教育への進学率は上昇し,今や中等教育学歴はほぼ必須要件となり,高等教育を終えることは,それによって利益をえるというよりは,むしろ就職のための必要条件となりつつある。つまり現代社会は,学校の影響力が社会の隅々にまで浸透した学校化社会である。
しかし一方で,個人の支払う教育費は高騰し,多くの家計を苦しめている。学校教育に対する不信感も強まっている。当たり前の存在と化している学校が,社会的な意義を根本から問われるという逆説的な時代にある。この演習では,困難な時代にある教育について,社会学的な考察を行いたい。
春学期では,教員の指定した文献を講読し,社会学的な基礎力を養う。ゼミ員をいくつかのグループで分けて,グループごとにその文献を発表し,議論してもらう。
秋学期では,学生の関心に基づき,特定の教育問題についてグループのメンバーと調べ学習をしたり、研究の進捗状況について報告してもらう。量的な分析を行って研究を行いたい場合は、あらかじめ関連する社会調査法の授業を履修しておくこと。秋学期の作業の総まとめとして、報告書を執筆してもらう。
Every nation has its own formal educational system, and most children attend school. The advancement rate to higher education is now increasing. This implies that completing secondary education is an essential requirement for social life. A college degree is no longer just a requirement for earning a higher salary or acquiring a higher occupational status or just a prerequisite for employment. The contemporary society can now be regarded as a “schooled society.”
On the other hand, many households suffer because of the rising tuition fees for higher education. Many people have distrust in school.
Paradoxically, while it is considered natural to attend school, schools are fundamentally questioned for their value and role in our society.
In this course, we attempt to comprehend these difficult contemporary educational issues from a sociological point of view.
During the spring semester, members have to read literature that has been specified by the professor in advance. Groups are made and each group has to make a presentation regarding the literature.
During the autumn semester, members are assigned to groups depending on their interests. Students have to work with their group members to write a final paper. To complete the paper, they have to collect documents, interview informants, and analyze quantitative data. I recommend that students should take courses related to designing social survey and statistics in advance, if they plan to analyze quantitative data.
1 | イントロダクション |
2 | 教科書第2章 |
3 | 教科書第3章 |
4 | 教科書第4章 |
5 | 教科書第5章 |
6 | 教科書第6章 |
7 | 教科書第7章 |
8 | 教科書第8章 |
9 | 教科書第9章 |
10 | 教科書第10章 |
11 | 教科書第11章 |
12 | 教科書第12章 |
13 | 教科書第13章 |
14 | 教科書第14章 |
15 | 後期のガイダンス、及び後期のテーマ決め |
16 | 研究テーマの文献講読 1 |
17 | 研究テーマの文献講読 2 |
18 | 研究テーマの文献講読 3 |
19 | 研究テーマの文献講読 4 |
20 | 研究テーマの文献講読 5 |
21 | 研究テーマの文献講読 6 |
22 | グループごとの研究発表 1 |
23 | グループごとの研究発表 2 |
24 | 個人研究発表 1 |
25 | 個人研究発表 2 |
26 | 個人研究発表 3 |
27 | 個人研究発表 4 |
28 | 個人研究発表 5 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
文献講読の発表,ならびに後期の作業の発表は,グループごとに責任をもって,やってもらいます。したがって,授業時間以外の作業や準備が不可欠となります。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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平常点 (In-class Points) | 100 |
プレゼン(40%) 報告書(40%) ディスカッションへの参加などゼミ運営への貢献(20%) |
備考 (Notes) | ||
報告書は、最終レポート(卒論に向けての個人テーマ)と、各グループで共同研究したものの両方を含みます。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 中村高康・松岡亮二 | 『現場で使える教育社会学』 | ミネルヴァ書房 | 2021 | 9784623092604 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 中澤渉 | 『日本の公教育』 | 中央公論新社 | 2018 | 9784121024770 |
2 | 中澤渉 | 『学校の役割ってなんだろう』 | 筑摩書房 | 2021 | 9784480684080 |
3 | 片山悠樹ほか | 『半径5メートルからの教育社会学 (大学生の学びをつくる)』 | 大月書店 | 2017 | 9784272412389 |
4 | 酒井朗ほか | 『よくわかる教育社会学 (やわらかアカデミズム・わかるシリーズ)』 | ミネルヴァ書房 | 2012 | 9784623062935 |
5 | 近藤博之・岩井八郎 | 『教育の社会学』 | 放送大学教育振興会 | 2015 | 9784595315374 |
ゼミでは基本的に紙の資料(レジュメ)配布はしません。資料は、教員の作成したslackもしくはblackboardの掲示板(Canvas LMSのディスカッション)にアップロードし、各自それを閲覧するようにします。ですので、パソコンなど、資料を見られるようなメディア媒体を授業に必ず持参してください。