日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DA565/DA565DA565 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
卒業論文作成の準備 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(一部オンライン)/Face-to-face (partially online)Face-to-face (partially online) |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金4・X101/Fri.4・X101 Fri.4・X101 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SOC4820 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
DA565 |
Students decide on the topic of their graduation thesis and prepare for writing it.
Students should check the manner of writing social science papers and review the final report submitted at the end of the third year. Those who want to conduct surveys and interviews, or analyze quantitative data, should present their research plan in this class. By the end of this semester, students have to collect materials and literature related to their topic, so they can start writing their graduation thesis. They have to report on the progress of these tasks.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
卒業論文にあたって、テーマを設定し、執筆できるような準備を整えること。
Students decide on the topic of their graduation thesis and prepare for writing it.
受講生はまず、社会科学的な論文の書き方の作法について確認する。そのうえで、3年時の最後に出したレポートを再度見直してもらう。もし調査やデータ分析を予定している者は、その計画を立てて、授業時に発表してもらう。また学期末までに、受講生は必要な文献や資料を収集し、整理する。こうした作業の報告を、ゼミの時間で発表する。
Students should check the manner of writing social science papers and review the final report submitted at the end of the third year. Those who want to conduct surveys and interviews, or analyze quantitative data, should present their research plan in this class. By the end of this semester, students have to collect materials and literature related to their topic, so they can start writing their graduation thesis. They have to report on the progress of these tasks.
1 | イントロダクション(授業方針の説明や割り当てなど) |
2 | 『よくわかる卒論の書き方』 Ⅰ Ⅱ |
3 | 『よくわかる卒論の書き方』 Ⅲ Ⅳ |
4 | 『よくわかる卒論の書き方』 Ⅴ Ⅵ |
5 | 『よくわかる卒論の書き方』 Ⅶ Ⅷ Ⅸ |
6 | 卒論の進捗状況について発表(1) |
7 | 卒論の進捗状況について発表(2) |
8 | 卒論の進捗状況について発表(3) |
9 | 卒論の進捗状況について発表(4) |
10 | 卒論の進捗状況について発表(5) |
11 | 卒論の進捗状況について発表(6) |
12 | 卒論の進捗状況について発表(7) |
13 | 卒論の進捗状況について発表(8) |
14 | 卒論の進捗状況について発表(9) |
各自、計画的に資料を収集するなどして、報告に備えること。困ったことがあれば、遠慮なく教員に相談すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
報告(60%) 授業への参加(発言)(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 白井利明・高橋一郎 | 『よくわかる卒論の書き方(第2版)』 | ミネルヴァ書房 | 2013 | 9784623065721 |
原則として対面で実施する。ただし、感染状況などにより大学の方針に従ってオンライン授業に切り替えるケースもありうるので、立教時間などの通知に注意すること。