日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DD383/DD383DD383 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
宗教社会学/セラピー文化 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
通年/Full yearFull year |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木3・A302/Thu.3・A302 Thu.3・A302 |
単位/ CreditCredit |
44 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CCS3620 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
DD383 |
Students will conduct field research on topics such as religion, spirituality, counseling, "psychology boom", and lifestyle.
Examples of themes: ■ Mechanisms that make people believe ■ New religions and Japanese society ■ Japanese views on religion ■ Power spots ■ Instagram ■ Fortune-telling ■ Modern counselors ■ Self-help ■ Pilgrimage to sacred sites of anime ■ Rock festivals ■ Idol phenomenon, etc.
In the spring semester, we will read basic articles on the sociology of religion, select a research target, and develop a research plan. In the fall semester, students are divided into groups of two to four, and conduct interviews with individuals or groups, mainly outside the university, and each student will write his or her own final paper.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
宗教,スピリチュアル,カウンセリング,心理主義,ライフスタイルなどをテーマとした実地調査をおこないます。
Students will conduct field research on topics such as religion, spirituality, counseling, "psychology boom", and lifestyle.
テーマ例:■信じさせるメカニズム■新宗教と日本社会■日本人の宗教観■パワースポット■インスタグラム■占い■現代のカウンセラー■自己啓発■アニメ聖地巡礼■ロックフェス■アイドル現象など。
春学期は宗教社会学の基本的な論考を輪読したのち,調査対象を選定,調査計画を立案します。秋学期は2〜4名の班に分かれ,主に学外の個人・団体にインタビュー調査をおこない,最終レポートを各自作成します。
Examples of themes: ■ Mechanisms that make people believe ■ New religions and Japanese society ■ Japanese views on religion ■ Power spots ■ Instagram ■ Fortune-telling ■ Modern counselors ■ Self-help ■ Pilgrimage to sacred sites of anime ■ Rock festivals ■ Idol phenomenon, etc.
In the spring semester, we will read basic articles on the sociology of religion, select a research target, and develop a research plan. In the fall semester, students are divided into groups of two to four, and conduct interviews with individuals or groups, mainly outside the university, and each student will write his or her own final paper.
1 | イントロダクション |
2 | 輪読:宗教社会学入門 |
3 | 輪読:日本人の宗教観 |
4 | 輪読:新宗教 |
5 | 輪読:スピリチュアリティ |
6 | 輪読:カルト論争 |
7 | 授業内インタビュー実習 |
8 | 輪読:セラピー文化論 |
9 | 輪読:新自由主義の時代精神 |
10 | 輪読:その他文献(1) |
11 | 輪読:その他文献(2) |
12 | 班割り |
13 | 班ごとの調査計画発表(1) |
14 | 班ごとの調査計画発表(2) |
15 | 全体打ち合わせ |
16 | 調査と報告(1) |
17 | 調査と報告(2) |
18 | 調査と報告(3) |
19 | 調査と報告(4) |
20 | 調査と報告(5) |
21 | 調査と報告(6) |
22 | 最終報告(1) |
23 | 最終報告(2) |
24 | レポート添削(1) |
25 | レポート添削(2) |
26 | お礼状の発送 |
27 | 報告書の作成(1) |
28 | 報告書の作成(2) |
授業時に指示します。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表(30%) レポート(35%) それ以外[出欠,演習への貢献度など](35%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特にありません。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に指示します。 |
受講時の注意 https://ykoike.hatenablog.com/entry/2018/09/12/232738