日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DD567/DD567DD567 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
卒業論文執筆のためのホップ・ステップ |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(一部オンライン)/Face-to-face (partially online)Face-to-face (partially online) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火2/Tue.2 Tue.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CCS4820 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
What subjects will students choose for their graduation theses, the final episode of their 4-year university. What are THE questions in these subjects? What prior researches will students focus on to clarify these questions? What methodologies will students use? Students will work on their graduation theses by clarifying the points above.
Although writing graduation theses is solitary task, students should share its foundational thinking, i.e. their sociological knowledge. Students will use textbooks to crystalize frameworks of their graduation theses. At the same time, students will connect their graduation theses to various subjects through discussions. Students will focus on sociological questions in Thesis Writing Seminar 1 and 2.
1 | ガイダンス |
2 | テーマ報告1 |
3 | テーマ報告2 |
4 | テーマ報告3 |
5 | 調査計画1 |
6 | 調査計画2 |
7 | 調査計画3 |
8 | 中間報告1 |
9 | 中間報告2 |
10 | 中間報告3 |
11 | 文献・資料・方法の検討1 |
12 | 文献・資料・方法の検討2 |
13 | 文献・資料・方法の確認3 |
14 | 中間提出 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
卒論のための資料収集・先行研究の研究・調査・執筆。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
毎回の報告・議論(50%) 中間報告(50%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 佐藤健二 | 『論文の書きかた』 | 弘文堂 | 2014 |
全授業回のうち、7回以下のオンライン授業を実施する。オンライン実施回については授業支援システム(Canvas LMS、Blackboard等)で指示する。
大学4年間の集大成となる卒業論文に、どんなテーマを選ぶのか。そのテーマに注目する「問い」は何か。その「問い」を明らかにするために、どのような先行研究に注目するのか。どのような方法論を用いるのか。以上を明確にししながら卒業論文に取り組む。
What subjects will students choose for their graduation theses, the final episode of their 4-year university. What are THE questions in these subjects? What prior researches will students focus on to clarify these questions? What methodologies will students use? Students will work on their graduation theses by clarifying the points above.
卒業論文の執筆は個人プレーだが、その基盤になる考え方は社会学的な知として共有されるべきものである。テキストを通して卒業論文のイメージを具体化するとともに、個々のテーマを自分の卒業論文にひきつけながら議論を交わしていく。卒業論文演習2とセットになる卒業論文演習1では、特に社会学的な「問い」を重視したい。
Although writing graduation theses is solitary task, students should share its foundational thinking, i.e. their sociological knowledge. Students will use textbooks to crystalize frameworks of their graduation theses. At the same time, students will connect their graduation theses to various subjects through discussions. Students will focus on sociological questions in Thesis Writing Seminar 1 and 2.
1 | ガイダンス |
2 | テーマ報告1 |
3 | テーマ報告2 |
4 | テーマ報告3 |
5 | 調査計画1 |
6 | 調査計画2 |
7 | 調査計画3 |
8 | 中間報告1 |
9 | 中間報告2 |
10 | 中間報告3 |
11 | 文献・資料・方法の検討1 |
12 | 文献・資料・方法の検討2 |
13 | 文献・資料・方法の確認3 |
14 | 中間提出 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
卒論のための資料収集・先行研究の研究・調査・執筆。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
毎回の報告・議論(50%) 中間報告(50%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 佐藤健二 | 『論文の書きかた』 | 弘文堂 | 2014 |
全授業回のうち、7回以下のオンライン授業を実施する。オンライン実施回については授業支援システム(Canvas LMS、Blackboard等)で指示する。