日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DE383/DE383DE383 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
ネット時代のメディア文化と表現 または 世界を読む/私・他者・世界を書く |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
通年/Full yearFull year |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木4/Thu.4 Thu.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
44 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMS3620 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
So far, unfortunately, technology and business dominate the world of the Internet. In order to professionally create high-quality content, it is still necessary to learn and develop the skills that have been passed down through traditional media. In this course, students will acquire the habit of absorbing intellectual nutrients necessary for content creation = expression activity, and will prepare for full-fledged content production activity by repeating expression training.
Interpreting social changes and cultural phenomena not only from a current affairs perspective but also from a historical and cultural perspective, will create a lifelong intellectual foundation. At the same time, the information-producing power of traditional and digital media, keeping in mind the sources of information, will be examined. Students will acquire the ability to express yourself through booklet making, interviewing and writing practices. An additional writing course for students aspiring to be a media professional will be opened.
1 | イントロダクション |
2 | テクスト輪読 |
3 | テクスト輪読 |
4 | 文章作法 |
5 | 文章作法 |
6 | ゲスト |
7 | インタビュー作法 |
8 | インタビュー作法 |
9 | 小冊子企画づくり |
10 | ドキュメンタリー視聴 |
11 | ゲスト |
12 | テクスト輪読 |
13 | テクスト輪読 |
14 | 春学期まとめ |
15 | 個人研究 |
16 | 個人研究 |
17 | 小冊子づくり |
18 | 小冊子づくり |
19 | ゲスト |
20 | テクスト輪読 |
21 | テクスト輪読 |
22 | 個人研究 |
23 | 個人研究 |
24 | 小冊子づくり |
25 | ゲスト |
26 | 個人研究 |
27 | 個人研究 |
28 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
本、ウェブサイト等の指定されたものを読んで授業に臨む。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表・議論への参加(50%) 作品・レポート(50%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
読むものは相談の上、決める。できるだけコピーを配布するが、難しい場合は用意してもらう。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜、コピー配布ないし指示する。 |
ネット時代の社会・文化を外側から分析するだけでなく、その内部でコンテンツづくりに携わる、すなわち、出版社、新聞社、放送局、映画会社、ネットメディアなどメディアの仕事、書き手を目指している人たちに向いています。
フェイスブック上にグループをつくり資料の共有や議論を行います。
インターネット全盛の時代だが、ネットの世界ではテクノロジーとビジネスが優越し、良質のコンテンツを専門的に創るには依然として伝統メディアで継承されてきた技術を習得して展開していくことが中心となる。本演習ではコンテンツづくり=表現活動に必要な知的栄養分摂取の習慣を身につけつつ、表現活動のトレーニングを重ね、本格的なコンテンツ生産活動の準備を行う。
So far, unfortunately, technology and business dominate the world of the Internet. In order to professionally create high-quality content, it is still necessary to learn and develop the skills that have been passed down through traditional media. In this course, students will acquire the habit of absorbing intellectual nutrients necessary for content creation = expression activity, and will prepare for full-fledged content production activity by repeating expression training.
社会変動・文化現象などを時事的な観点からだけでなく歴史的、文化的視点から読み解き、一生ものの蓄積をつくる。同時に、情報の出所に留意して、伝統メディア/デジタルメディアの情報を生み出す力を検討する。小冊子づくりやインタビュー作法、文章作法のレッスンを通して表現する力を身につける。メディア企業志望者にはさらに文章講座を開設し、全面的に支援する。
Interpreting social changes and cultural phenomena not only from a current affairs perspective but also from a historical and cultural perspective, will create a lifelong intellectual foundation. At the same time, the information-producing power of traditional and digital media, keeping in mind the sources of information, will be examined. Students will acquire the ability to express yourself through booklet making, interviewing and writing practices. An additional writing course for students aspiring to be a media professional will be opened.
1 | イントロダクション |
2 | テクスト輪読 |
3 | テクスト輪読 |
4 | 文章作法 |
5 | 文章作法 |
6 | ゲスト |
7 | インタビュー作法 |
8 | インタビュー作法 |
9 | 小冊子企画づくり |
10 | ドキュメンタリー視聴 |
11 | ゲスト |
12 | テクスト輪読 |
13 | テクスト輪読 |
14 | 春学期まとめ |
15 | 個人研究 |
16 | 個人研究 |
17 | 小冊子づくり |
18 | 小冊子づくり |
19 | ゲスト |
20 | テクスト輪読 |
21 | テクスト輪読 |
22 | 個人研究 |
23 | 個人研究 |
24 | 小冊子づくり |
25 | ゲスト |
26 | 個人研究 |
27 | 個人研究 |
28 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
本、ウェブサイト等の指定されたものを読んで授業に臨む。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表・議論への参加(50%) 作品・レポート(50%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
読むものは相談の上、決める。できるだけコピーを配布するが、難しい場合は用意してもらう。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜、コピー配布ないし指示する。 |
ネット時代の社会・文化を外側から分析するだけでなく、その内部でコンテンツづくりに携わる、すなわち、出版社、新聞社、放送局、映画会社、ネットメディアなどメディアの仕事、書き手を目指している人たちに向いています。
フェイスブック上にグループをつくり資料の共有や議論を行います。